Władze portu podpisały trzy umowy na dotacje z UE, która ma umożliwić sfinansowanie zaplanowanych na najbliższy okres inwestycji infrastrukturalnych. – Zapoczątkowany zostanie kolejny etap programu inwestycyjnego, który potrwa do 2020 roku – poinformował w środę zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA.
Pierwszym etapem ma być rozbudowa i modernizacja sieci dróg i torów kolejowych na terenie Portu Zewnętrznego. Będzie kosztować 28,7 miliona euro, z czego 24,4 mln euro sfinansuje UE. Roboty maja objąć łącznie 6 kilometrów torów i 10 kilometrów dróg. Na realizację przedsięwzięcia w sumie składać się będzie aż 12 zadań: 7 drogowych i 5 kolejowych. Przewidziano m.in. budowę 2 wiaduktów drogowych w ciągu ulicy Kontenerowej oraz nowo projektowanej ulicy Nowa Portowa, która przebiegać będzie równolegle do Trasy Sucharskiego. Oba wiadukty umożliwią bezkolizyjny dojazd do terminalu kontenerowego DCT.
Modernizowane będą także dwa pozostałe wiadukty drogowe doprowadzające ruch do terminali w Porcie Zewnętrznym. Zostały zbudowane w połowie lat 70-tych i zaprojektowane do nośności 30 ton. Modernizacja ma ją zwiększyć do 50 ton, a podobne parametry przyjęto również dla nowobudowanych wiaduktów doprowadzających ruch do pozostałych części portu. Przy tej okazji kompleksowej modernizacji poddane zostaną także istniejące ulice, w ciągu których znajdują się w/w wiadukty. Niniejsze drogi zostaną dowiązane do Trasy Sucharskiego z uwzględnieniem przebudowy istniejących skrzyżowań.
Poprawiona zostanie także przepustowość linii kolejowych prowadzących do Portu Północnego i terminali kontenerowych. Dodatkowo za stacją Port Północny i węzłem drogowym prowadzącym do tunelu pod Martwą Wisłą, zaplanowano budowę trzech torów postojowych, umożliwiających oczekiwanie pociągów na obsługę w terminalach głębokowodnych.
Gdański Port inwestuje w infrastrukturę, bo to pozwoli mu zwiększyć zdolności przeładunkowe. W pierwszym półroczu w porcie przeładowano 18 mln ton. To przeszło 700 tys. ton więcej niż w tym samym czasie przed rokiem, który dla portu okazał się rekordowym. O blisko jedną trzecią do ponad 2,5 mln ton zwiększyła się ilość przeładowanego węgla. To drugi po 2013 roku najlepszy półroczny rezultat dekady. Z kolei o 31 proc. do 7,2 mln ton wzrosły przeładunki drobnicy, co w tej grupie towarowej jest nowym rekordem. Podobnie zwiększyły się przeładunki towarów skonteneryzowanych: o 32 proc. pod względem tonażu i o 27 proc. w liczbie kontenerów.