Reklama

Miliony euro dla Portu Gdańsk na rozbudowę infrastruktury

Port w Gdańsku zapewnił sobie pieniądze na inwestycje w rozbudowę.

Publikacja: 02.11.2016 21:42

Miliony euro dla Portu Gdańsk na rozbudowę infrastruktury

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman Piotr Wittman

Władze portu podpisały trzy umowy na dotacje z UE, która ma umożliwić sfinansowanie zaplanowanych na najbliższy okres inwestycji infrastrukturalnych. – Zapoczątkowany zostanie kolejny etap programu inwestycyjnego, który potrwa do 2020 roku – poinformował w środę zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA.

Pierwszym etapem ma być rozbudowa i modernizacja sieci dróg i torów kolejowych na terenie Portu Zewnętrznego. Będzie kosztować 28,7 miliona euro, z czego 24,4 mln euro sfinansuje UE. Roboty maja objąć łącznie 6 kilometrów torów i 10 kilometrów dróg. Na realizację przedsięwzięcia w sumie składać się będzie aż 12 zadań: 7 drogowych i 5 kolejowych. Przewidziano m.in. budowę 2 wiaduktów drogowych w ciągu ulicy Kontenerowej oraz nowo projektowanej ulicy Nowa Portowa, która przebiegać będzie równolegle do Trasy Sucharskiego. Oba wiadukty umożliwią bezkolizyjny dojazd do terminalu kontenerowego DCT.

Modernizowane będą także dwa pozostałe wiadukty drogowe doprowadzające ruch do terminali w Porcie Zewnętrznym. Zostały zbudowane w połowie lat 70-tych i zaprojektowane do nośności 30 ton. Modernizacja ma ją zwiększyć do 50 ton, a podobne parametry przyjęto również dla nowobudowanych wiaduktów doprowadzających ruch do pozostałych części portu. Przy tej okazji kompleksowej modernizacji poddane zostaną także istniejące ulice, w ciągu których znajdują się w/w wiadukty. Niniejsze drogi zostaną dowiązane do Trasy Sucharskiego z uwzględnieniem przebudowy istniejących skrzyżowań.

Poprawiona zostanie także przepustowość linii kolejowych prowadzących do Portu Północnego i terminali kontenerowych. Dodatkowo za stacją Port Północny i węzłem drogowym prowadzącym do tunelu pod Martwą Wisłą, zaplanowano budowę trzech torów postojowych, umożliwiających oczekiwanie pociągów na obsługę w terminalach głębokowodnych.

Gdański Port inwestuje w infrastrukturę, bo to pozwoli mu zwiększyć zdolności przeładunkowe. W pierwszym półroczu w porcie przeładowano 18 mln ton. To przeszło 700 tys. ton więcej niż w tym samym czasie przed rokiem, który dla portu okazał się rekordowym. O blisko jedną trzecią do ponad 2,5 mln ton zwiększyła się ilość przeładowanego węgla. To drugi po 2013 roku najlepszy półroczny rezultat dekady. Z kolei o 31 proc. do 7,2 mln ton wzrosły przeładunki drobnicy, co w tej grupie towarowej jest nowym rekordem. Podobnie zwiększyły się przeładunki towarów skonteneryzowanych: o 32 proc. pod względem tonażu i o 27 proc. w liczbie kontenerów.

Reklama
Reklama

W czerwcu Gdańsk ogłosił przetarg na jeden z nielicznych wolnych gruntów z bezpośrednim dostępem do nabrzeża. Wcześniej rozpoczęła się modernizacja nabrzeży oraz infrastruktury transportowej, a poszerzenie i pogłębienie kanału pozwoli na przyjmowanie większych statków.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama