Reklama

Przedawnienie roszczeń o uposażenie i urlop w służbach mundurowych

Funkcjonariuszom z powodu przedawnienia nie przepadnie zaległy urlop. W stosunku służbowym przedawniają się tylko roszczenia pieniężne, a urlop wypoczynkowy do nich nie należy.

Publikacja: 28.04.2015 05:30

Przedawnienie roszczeń o uposażenie i urlop w służbach mundurowych

Foto: Fotorzepa, Danuta Matloch

Roszczenia z tytułu prawa do uposażenia i innych świadczeń oraz należności pieniężnych przedawniają się z upływem trzech lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne. Tak wynika z art. 107 ust. 1 ustawy o policji (dalej: uop). Podobnie jest w innych formacjach mundurowych. Identyczne przepisy znajdziemy we wszystkich ustawach pragmatycznych tych służb (np. w art. 111 ustawy o Straży Granicznej i art. 92 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej).

Zgodnie z tymi przepisami przedawnieniu, w stosunku służbowym, ulegają tylko należności pieniężne. Tym samym inne uprawnienia funkcjonariuszy, np. prawo do urlopu wypoczynkowego, czy to zwykłego, czy urlopów dodatkowych, prawo do czasu wolnego za ponadnormatywny czas służby, mają prawo realizować bez żadnych ograniczeń, aż do odejścia ze służby. To inna konstrukcja niż w prawie pracy, gdzie wszystkie roszczenia ze stosunku pracy przedawniają się co do zasady z upływem trzech lat. W rezultacie zaległy urlop pracownika, jeśli nie zostanie wykorzystany przed upływem przedawnienia, przepada. Funkcjonariusz natomiast bez względu na to, ile tego urlopu uzbiera (za ile lat), będzie mógł go w całości bez żadnych ograniczeń wykorzystać w naturze. Jeśli tego nie zrobi, w dniu zwolnienia ze służby za cały uzbierany na przestrzeni lat zaległy urlop dostanie ekwiwalent pieniężny.

Tylko roszczenia pieniężne

W służbach mundurowych przedawniają się zatem tylko roszczenia z tytułu prawa do uposażenia i innych świadczeń oraz należności pieniężnych. Powstaje pytanie: czy chodzi tu o wszystkie tego typu świadczenia i należności wymienione w ustawach pragmatycznych poszczególnych służb mundurowych? Czy tylko te wymienione w rozdziałach poświęconych problematyce uposażeniowej? Choć nie zawsze tak było (por. wyrok WSA w Warszawie z 26 czerwca 2007 r., II SA/Wa 785/07), orzecznictwo sądów administracyjnych w ostatnich latach skłania się do tego drugiego poglądu. Na przykład w wyroku z 14 lipca 2011 r. (I OSK 450/11) NSA wykluczył stosowanie art. 107 ustawy o policji do innych niż wymienione w rozdziale dotyczącym problematyki uposażeniowej (rozdział 9 uop) należności. Uznał on, że według zasad techniki prawodawczej, jeżeli określona regulacja prawna dotyczy wszystkich kwestii szczegółowych regulowanych w ustawie, to powinna być zawarta w przepisach ogólnych. W ustawie o policji kwestia przedawnienia roszczeń zawarta jest w tylko jednym rozdziale. Oznacza to, że przedawnienie dotyczy jedynie regulacji tam zawartej. Podobnie orzekł NSA w wyroku z 20 listopada 2009 r. (I OSK 98/09). Warto o tym pamiętać, bo choć większość świadczeń i należności pieniężnych przysługujących np. funkcjonariuszom policji uregulowana jest w tym samym rozdziale co przedawnienie, to są jednak i takie, które znalazły się w innych częściach ustawy pragmatycznej. Takim świadczeniem w przypadku policji jest np. pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość czy dopłata do wypoczynku.

Istotne miejsce regulacji

Nie zawsze jednak tak jest. W poszczególnych ustawach pragmatycznych przepis o przedawnieniu roszczeń o charakterze pieniężnym znajduje się w różnych miejscach. W większości – tak jak w ustawie o policji, czyli w rozdziale dotyczącym problematyki uposażeniowej. Jest tak w ustawie o Państwowej Straży Pożarnej (art. 92), ustawie o Straży Granicznej (art. 111), ustawie o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (art. 122), ustawie o Biurze Ochrony Rządu (art. 97), ustawie o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego (art. 82). Do wszystkich tych ustaw zatem zaprezentowana wyżej linia orzecznicza będzie miała zastosowanie.

Ustawa o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym stosowny przepis (art. 91) umieszcza w rozdziale regulującym obowiązki i prawa oraz uposażenie funkcjonariuszy CBA. Natomiast w ustawie o Służbie Więziennej przepis o przedawnieniu (art. 226) znajduje się w rozdziale regulującym problematykę rozpatrywania sporów o roszczenia funkcjonariuszy ze stosunku służbowego, co mogłoby sugerować, że należy go stosować do wszystkich świadczeń pieniężnych przewidzianych w tej ustawie. Żadnych wątpliwości co do tego, do jakich świadczeń instytucja przedawnienia będzie miała zastosowanie, nie ma już w wojsku. W 2013 r., nowelizując ustawę z 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, przeniesiono przepisy o przedawnieniu roszczeń z rozdziału 5 „Uposażenie i inne należności pieniężne żołnierzy zawodowych" (art. 75 ust. 1 i 2) do rozdziału 1 „Przepisy ogólne" (art. 8a). Celem tej zmiany było objęcie przedawnieniem roszczeń wszystkich należności wynikających z ustawy, nie tylko związanych z uposażeniami i innymi należnościami pieniężnymi żołnierzy zawodowych.

Reklama
Reklama

Wymagalność świadczenia

Ponieważ roszczenia pieniężne ulegają przedawnieniu z upływem trzech lat od dnia, w którym stały się wymagalne, zasadnicze znaczenie ma ustalenie daty tej wymagalności. W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się, że za początek biegu trzyletniego terminu przedawnienia należy uznać dzień, w którym uprawniony mógł żądać spełnienia świadczenia (por. wyrok WSA w Warszawie z 8 marca 2013 r., II SA/Wa 199/13). Wszystko zależy więc od tego, jaki termin jego spełnienia wynika z regulujących zasady jego wypłaty przepisów.

Dla przykładu, jeśli uposażenie zasadnicze i dodatki do uposażenia o charakterze stałym są płatne miesięcznie z góry w pierwszym dniu roboczym każdego miesiąca, to początek biegu przedawnienia trzeba wiązać właśnie z tym dniem. W przypadku świadczeń wypłacanych zwalnianym ze służby funkcjonariuszom, takich jak ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy albo niewykorzystany czas wolny od służby udzielany za służbę ponadnormatywną, dniem wypłaty powinien być dzień zwolnienia funkcjonariusza ze służby (ostatni dzień służby).

W przypadku nagrody jubileuszowej policjantów dzień wymagalności określony został w § 3 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 19 czerwca 2002 r. w sprawie okresów wliczanych do okresu służby, od którego zależy nabycie prawa do nagrody jubileuszowej, oraz trybu jej obliczania i wypłacania policjantom (DzU nr 100, poz. 913). Zgodnie z nim policjant nabywa prawo do nagrody w dniu upływu wymaganego okresu służby.

Do określenia terminu przedawnienia istotne jest zatem ustalenie terminu wymagalności danego roszczenia, który wynika wprost z przepisów, nie zawsze rangi ustawowej, określających, zresztą w bardzo różny sposób, zasady wypłaty danej należności.

Przykład

Żołnierz do 23 lipca 2005 r. pełnił służbę poza granicami kraju jako obserwator wojskowy misji ONZ. Jednak dopiero w lutym 2009 r. wystąpił o wypłatę należności z tego tytułu, tłumacząc, że nie zrobił tego wcześniej, bo w tamtym czasie MON i tak wszystkim, którzy z takimi wnioskami występowali, odmawiał wypłaty takiej należności. Teraz polityka resortu się zmieniła, co zachęciło go do złożenia wniosku. Ze względu na upływ okresu przedawnienia, który, zdaniem organu, nastąpił z dniem zakończenia służby za granicą, czyli 23 lipca 2005 r., żołnierzowi odmówiono jednak wypłaty. NSA, do którego w efekcie trafiła sprawa, uznał, że trzyletni okres przedawnienia tej należności wiąże się z datą jej wymagalności określoną w art. 81 ust. 3 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Zgodnie z tym przepisem należność tę wypłaca się w terminie 14 dni od dnia, w którym żołnierz spełnił warunki uzasadniające jej otrzymanie. Staje się więc ono wymagalne z upływem 14 dni od dnia, w którym zostały spełnione te warunki. W wypadku skarżącego byłby to 6 sierpnia 2005 r. i od tej daty należało liczyć termin przedawnienia roszczenia (por. wyrok NSA z 8 czerwca 2010 r., I OSK 1615/09, orzecznictwo.nsa.gov.pl).

Bieg można przerwać

Określone czynności prawne mogą jednak przerwać bieg terminu przedawnienia. W ustawach pragmatycznych służb mundurowych przyjęto, że bieg przedawnienia roszczenia z tytułu uposażenia i innych świadczeń oraz należności pieniężnych przerywa:

Reklama
Reklama

- każda czynność przed organem właściwym do rozpatrzenia roszczenia, podjęta bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia roszczenia,

- uznanie roszczenia.

Ważne

Istotą przerwania biegu przedawnienia jest, po pierwsze, to, że termin przedawnienia przestaje upływać z chwilą zaistnienia okoliczności powodującej przerwę i nie biegnie przez cały czas jej trwania, po drugie zaś to, że po ustaniu tej okoliczności termin przedawnienia biegnie od początku, tak jakby wcześniej nie upłynęła żadna jego część (por. wyrok WSA w Warszawie z 11 stycznia 2011 r., II SA/Wa 1317/10).

*wszystkie cytowane wyroki sądów administracyjnych dostępne są na orzeczenia.nsa.gov.pl

podstawa prawna: Art. 107 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 355)

podstawa prawna: art. 111 ustawy z 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1402 ze zm.)

Reklama
Reklama

podstawa prawna: art. 92 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 1340 ze zm.)

podstawa prawna: art. 226 ustawy z 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1415 ze zm.)

podstawa prawna: art. 122 ustawy z 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 29, poz. 154 ze zm.)

podstawa prawna: art. 91 ustawy z 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (tekst jedn. DzU z 2014 r. poz. 1411 ze zm.)

podstawa prawna: art. 97 ustawy z 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 170 ze zm.)

Reklama
Reklama

podstawa prawna: art. 82 ustawa z 9 czerwca 2006 r. o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1106 ze zm.)

podstawa prawna: art. 8a ustawy z 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (tekst jedn. DzU z 2014 r. poz. 1414 ze zm.).

Zawody prawnicze
Prokuratorzy o jednej z ostatnich decyzji Adama Bodnara: "To ageizm"
Prawnicy
Waldemar Żurek: To jest jasne, że postawiłem wszystko na jedną kartę
Dobra osobiste
Coldplay zapłaci za ujawnienie romansu? Prawnicy o szansach pozwu Andy'ego Byrona
Prawo
Prostsza sprzedaż otrzymanej nieruchomości. Jest podpis prezydenta
Nieruchomości
Wysokie kary za budowę szopy w ogrodzie. Ważna jest odległość od działki sąsiada
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama