Reklama

M3 dla tych, którzy strzegą premiera i prezydenta

Jeśli funkcjonariusz Biura Ochrony Rządu chce otrzymać mieszkanie, musi zgłosić w tej sprawie wniosek. Podobnie wtedy, gdy jest zainteresowany większym lokum.

Publikacja: 16.08.2015 14:00

Funkcjonariuszowi BOR pozostającemu w służbie stałej przysługuje prawo do lokalu mieszkalnego w miej

Funkcjonariuszowi BOR pozostającemu w służbie stałej przysługuje prawo do lokalu mieszkalnego w miejscowości, w której pełni służbę lub w miejscowości oddalonej od tej o nie więcej niż 100 kilometrów.

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki MZub Marian Zubrzycki

Funkcjonariuszowi pozostającemu w służbie stałej przysługuje prawo do lokalu mieszkalnego w miejscowości, w której pełni służbę lub w miejscowości oddalonej od tej o nie więcej niż 100 kilometrów. Stanowi o tym art. 76 ust. 1 ustawy z 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (dalej ustawa o BOR). Przyznając funkcjonariuszowi mieszkanie o określonej powierzchni, uwzględnia się liczbę członków jego rodziny.

Jaki metraż

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 24 czerwca 2002 r. w sprawie lokali mieszkalnych dla funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu (dalej rozporządzenie) funkcjonariuszowi przydziela się lokal o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej liczbie przysługujących mu norm zaludnienia. Norma wynosi od 7 do 10 mkw. powierzchni mieszkalnej, którą stanowi metraż pokoi znajdujących się w mieszkaniu (§ 2 ust. 1 rozporządzenia).

Przy przydziale uwzględnia się następujące normy zaludnienia:

- generałom oraz innym oficerom zajmującym stanowiska służbowe oznaczone w etacie stopniem generała – lokal o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej trzem normom zaludnienia, nie mniejszy niż dwa pokoje z kuchnią,

- oficerom zajmującym stanowiska służbowe oznaczone w etacie stopniem pułkownika oraz oficerom od stopnia majora – lokal o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej dwóm normom zaludnienia, nie mniejszy niż pokój z kuchnią,

Reklama
Reklama

- pozostałym funkcjonariuszom – jedna norma zaludnienia.

Przy przydzielaniu lokali mieszkalnych uwzględnia się po jednej normie zaludnienia dla każdego członka rodziny funkcjonariusza (§ 2 ust. 3 rozporządzenia).

Członkami rodziny funkcjonariusza, których bierze się pod uwagę przy przydziale, są zgodnie z art. 77 ustawy o BOR pozostający z funkcjonariuszem we wspólnym gospodarstwie:

- małżonek,

- dzieci (własne lub małżonka, przysposobione lub przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej), pozostające na jego utrzymaniu, ale nie dłużej niż do ukończenia przez nie 25 lat,

- rodzice funkcjonariusza i jego małżonka będący na jego wyłącznym utrzymaniu lub jeżeli ze względu na wiek albo inwalidztwo albo inne okoliczności są niezdolni do wykonywania zatrudnienia; za rodziców uważa się też ojczyma i macochę oraz osoby przysposabiające.

Reklama
Reklama

Ponadstandardowa powierzchnia

5 sierpnia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z 2 lipca 2015 r. modyfikujące rozporządzenie w sprawie lokali mieszkalnych dla funkcjonariuszy BOR. Zmiany dotyczą zasad przyznawania lokalu o powierzchni mieszkalnej mniejszej bądź większej od tej należnej funkcjonariuszowi zgodnie z normami zaludnienia. Poprzednio szef BOR w szczególnie uzasadnionym przypadku mógł przydzielić funkcjonariuszowi lokal o powierzchni mieszkalnej większej od przysługującej zgodnie z normami. Natomiast obecnie (w myśl § 3 ust. 2 rozporządzenia) szef BOR ma prawo przydzielić funkcjonariuszowi, na jego wniosek lub za jego pisemną zgodą, lokal mieszkalny o powierzchni mieszkalnej:

- większej (do 20 mkw.),

- mniejszej w stosunku do powierzchni przysługującej tej osobie zgodnie z normami zaludnienia. Przy czym przydział mniejszego lokalu nie pozbawia funkcjonariusza prawa do uzyskania takiego o powierzchni odpowiadającej należnym mu normom.

Co w piśmie

Szef BOR przydziela mieszkanie zainteresowanemu wyłącznie na jego wniosek (§ 5 ust. 1 rozporządzenia), który w szczególności powinien zawierać:

- imię i nazwisko, stopień, stanowisko służbowe, wskazanie komórki organizacyjnej BOR, w której funkcjonariusz pełni służbę, datę przyjęcia lub zwolnienia ze służby oraz datę mianowania na funkcjonariusza służby stałej,

- oświadczenie funkcjonariusza o członkach rodziny, których uwzględnia się przy przydziale lokalu oraz o przysługujących im mieszkaniach lub domach jednorodzinnych, a także otrzymanej przez nich pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe,

Reklama
Reklama

- oświadczenie funkcjonariusza o ilości przysługujących mu norm zaludnienia,

- oświadczenie funkcjonariusza o dotychczasowym lokalu, otrzymanej pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe lub ekwiwalencie pieniężnym w zamian za rezygnację z kwatery,

- uzasadnienie wniosku,

- opinię szefa komórki organizacyjnej BOR, w której funkcjonariusz pełni służbę,

- adnotacje komórki BOR właściwej w sprawach kadrowych o przebiegu służby funkcjonariusza.

Reklama
Reklama

Złożone wnioski rejestruje się w kolejności wpływu, a następnie na ich podstawie do 31 października każdego roku sporządza się lub uaktualnia listę oczekujących na przydział. Kolejność przydziału mieszkań funkcjonariuszom ustala się, biorąc pod uwagę następujące kryteria (§ 6 ust. 1 rozporządzenia):

- brak mieszkania albo konieczność poprawy dotychczasowych warunków mieszkaniowych z uwzględnieniem czasu oczekiwania na przydział,

- kwalifikacje zawodowe, przydatność do służby i okres służby.

Ze względu na ważny interes służby przydział lokalu może nastąpić z pominięciem ustalonej kolejności.

Funkcjonariusz, któremu przydzielono mieszkanie, musi zwolnić poprzednio zajmowane pozostające w zasobach jednostki samorządu terytorialnego, Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub podległych mu organów oraz innego pracodawcy nie później niż w ciągu 30 dni od podpisania protokołu przyjęcia lokalu (§ 7 ust. 1 rozporządzenia). Z dniem podpisania protokołu funkcjonariusz ponosi wydatki na czynsz i inne opłaty za świadczenia związane z eksploatacją mieszkania.

Reklama
Reklama

—dr Anna Ryl

podstawa prawna: art. 76 i 77 ustawy z 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (tekst jedn. DzU z 2014 r. poz. 170; ost. zm. DzU z 2014 r., poz. 1822)

podstawa prawna: § 2, 3, 5, 6, 7 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 24 czerwca 2002 r. w sprawie lokali mieszkalnych dla funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu (DzU z 2002 r. nr 99, poz. 899; ost. zm. DzU z 2015 r., poz. 1009)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama