W ocenie Rzecznika Praw Dziecka realizacja prawa dziecka do nauki zaczyna się już w momencie jego wyjścia z domu do szkoły, do której powinno dotrzeć nie tylko bezpiecznie, ale i w nieuciążliwy dla niego sposób. Po to, by mogło efektywnie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych. Niewłaściwa realizacja zadań w tym zakresie może naruszać prawo dziecka do nauki, a także do wypoczynku czy czasu wolnego.
    Od lat RPD dostaje skargi dotyczące organizacji dowozu dzieci do szkół i przedszkoli. Wśród sygnalizowanych problemów jest m.in. odmawianie dowozu dzieci ze specjalnymi potrzebami do szkół wybranych przez rodziców, zaniżone kwoty zwrotów kosztów dowozu dzieci wypłacanych rodzicom, brak wykwalifikowanej opieki w gimbusach, brak zapewnienia bezpieczeństwa uczniom opuszczającym środek transportu, niewłaściwie ustalony grafik odjazdów i przyjazdów środków transportu realizujących dowóz dzieci do szkół.