Na kanwie ww. regulacji pomocne i uniwersalne stanowisko przyjął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku z 28 kwietnia 2014 r. (sygn. akt III SA/Lu 107/14). W uzasadnieniu wskazał: Akty prawa miejscowego stanowione przez organy jednostek samorządu terytorialnego mogą być wydawane wyłącznie na podstawie upoważnienia ustawowego i w graniach tego upoważnienia. Wadliwe są zatem zarówno akty, które zostały wydane bez wyraźnego upoważnienia ustawowego, jak i takie, które opierały się na upoważnieniu, ale wykroczyły poza jego granice. Wykroczenie to może polegać również na niezrozumieniu intencji ustawodawcy udzielającego upoważnienia i wydaniu aktu prawa miejscowego sprzecznego z ratio legis przepisu upoważniającego.
Powyższe założenie jest kluczowe, w kontekście stosownych regulacji przewidujących kompetencję rady gminy do stanowienia tzw. uchwał oświatowych. Z powyższego wynika bowiem jednoznacznie, że rada gminy musi działać w granicach upoważnienia ustawowego.
Skoro tak, to punktem wyjścia będzie tu regulacja art. 38 ust. 1 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych. Wynika z niej, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji (o których mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-30 i art. 32), oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w niu tym trafnie zaakcentowano, że taki sposób ujęcia wymogów rozliczenia dotacji, może spowodować, że organ wykonawczy (wójt) samodzielnie będzie decydował jaki dokument będzie odpowiedni do rozliczenia dotacji. Taka zaś sytuacja będzie wadliwa, bowiem zostaną naruszone kompetencje przysługujące organowi stanowiącemu (radzie gminy) do ukształtowania warunków rozliczenia dotacji. Jak zaś wyżej przyjęto, organy władzy publicznej, w tym samorządu gminnego muszą przede wszystkim przestrzegać swoich ustawowych kompetencji. Skoro tak, to obowiązkiem rady gminy jest takie ukształtowanie postanowień uchwały dotacyjnej, aby delegacja ustawowa - w zakresie ustalenia rozliczenia dotacji, była sformułowana w sposób kompletny i nie pozostawiała luzu decyzyjnego dla wójta gminy.
Wniosek
Nie jest możliwe zastosowanie sugerowanych przez gminę zapisów. Uzasadnieniem nie mogą też być względy celowościowe, w postaci troski o dobro finansów gminy. Rada gminy winna mieć na względzie zasadę legalności, co wyklucza m.in. inne aspekty, w tym nawet te uzasadnione celowościowo.
—Marcin Nagórek, radca prawny