Osoba, która chce wynająć lokal od gminy, musi się liczyć z tym, że nie zrobi tego od ręki. Samorządy obowiązują procedury, których nie mogą ominąć
[srodtytul]Na tablicy ogłoszeń[/srodtytul]
Informacji o tym, czy miasto planuje wynajęcie lokalu, trzeba szukać na tablicach ogłoszeń w urzędzie miasta, w prasie lokalnej oraz w Internecie na stronie BIP danego miasta.
W takim ogłoszeniu znajdują się informacje o: adresie tego lokalu, jego powierzchni, rodzaju działalności, jaką można w nim prowadzić, okresie, na jaki będzie wynajmowany, a także o zasadach przystąpienia do przetargu (lub aukcji) oraz jego terminie. Często do ogłoszenia dołączany jest wzór umowy najmu.
[b]Zasady najmu lokali w poszczególnych miastach różnią się między sobą. Na ogół jednak organizują one: przetargi, aukcje oraz korzystają z trybu bezprzetargowego.[/b] Każde miasto ma bowiem własną uchwałę, w której określa swoje zasady najmu komunalnych lokali oraz przepisy wykonawcze do tej uchwały. Te ostatnie zawiera zarządzenie prezydenta (burmistrza).