Reklama
Rozwiń

Powiaty chcą zwrotu kosztów przechowywania odholowywanych pojazdów

Powiaty nie chcą płacić za postój na parkingach, których utrzymanie nie było ich zadaniem własnym

Publikacja: 15.10.2012 09:24

Mazowieckie powiaty postulują, aby wnioski w sprawie zwrotu kosztów przechowywania odholowywanych po

Mazowieckie powiaty postulują, aby wnioski w sprawie zwrotu kosztów przechowywania odholowywanych pojazdów rozpatrywali wojewodowie.

Foto: Fotorzepa, Danuta Matloch

Mazowieckie powiaty postulują, aby wnioski w sprawie zwrotu kosztów przechowywania odholowywanych pojazdów rozpatrywali wojewodowie. Sprawa dotyczy okresu sprzed wejścia w życie uchwalonej 22 lipca 2010 r. nowelizacji prawa o ruchu drogowym (DzU nr 152, poz. 1018). Zgodnie z jej art. 13 koszty związane z przechowaniem odholowanych na parking pojazdów (np. źle zaparkowanych) w okresie od 11 czerwca 2009 r. do 4 września 2010 r. obciążają Skarb Państwa. Jednocześnie ustawodawca nie wskazał, kto w wymienionych sprawach ma Skarb Państwa reprezentować.

Dlaczego za taki właśnie   czas? Bo 11 czerwca 2009 r. uchylone zostały przepisy mówiące o tym, że pojazdy nieodebrane przechodzą z mocy ustawy na rzecz Skarbu Państwa (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 3 czerwca 2008 r., sygn. P 4/06). Natomiast 4 września 2010 r. weszła w życie nowelizacja prawa o ruchu drogowym ustalająca, że pojazdy takie przechodzą   na podstawie orzeczenia sądu na własność powiatu.

Spór kompetencyjny

Niewskazanie przez ustawodawcę podmiotu, do którego należy kierować wnioski o zwrot kosztów przechowania i wynagrodzenia za przechowanie pojazdu, wywołało spór kompetencyjny między administracją skarbową  a powiatami: kto powinien płacić „dozorcy" parkingu wynagrodzenie za przechowywany samochód. Czy wnioski należy kierować do naczelników urzędów skarbowych  czy do starostów?

Sądy administracyjne rozstrzygały spory na niekorzyść samorządów. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny  w uchwale z 29 listopada 2010 r. stwierdził, że wnioski te powinny być kierowane do starostów (sygn. I OPS 1/10). Podobnie uznał NSA w wyroku z 25 sierpnia 2011 r.: w sprawach zwrotu kosztów przechowania pojazdów organem właściwym do reprezentowania Skarbu Państwa jest właśnie starosta (sygn. I OW 96/11).

W skierowanej do ministra spraw wewnętrznych interpelacji poseł Zbigniew Włodkowski (PSL) pytał, czy w razie nieuiszczenia przez urząd skarbowy kosztów przechowania i pojazdu faktycznie musi je ponosić powiat.

Z odpowiedzi MSW wynika, że taka interpretacja jest tylko jedną z możliwych, ale akceptowaną przez orzecznictwo sądów administracyjnych.

Lepszy byłby wojewoda

– Prawo o ruchu drogowym wskazało ogólnie Skarb Państwa bez wskazania  jednostki samorządowej – wyjaśnia Bogdan Mirosław Pągowski, przewodniczący Konwentu Powiatów Województwa Mazowieckiego. – Powiat adresatem takich roszczeń być nie może, bo od 11 czerwca 2009 r. do 4 września 2010 r. prowadzenie  parkingów, na które pojazdy mają być odholowywane, nie należało do zadań własnych powiatów – wyjaśnia samorządowiec.

Jak informuje przewodniczący Pągowski, konwent skierował do wojewody mazowieckiego pismo z pytaniem, czy będzie reprezentował Skarb Państwa w sprawach o zwrot kosztów za przechowanie pojazdów we wskazanym okresie. Pozostało ono bez odpowiedzi.

– Dlatego konwent apeluje o pilną nowelizację art. 130a prawa o ruchu drogowym, z której by jednoznacznie wynikało, że to Skarb Państwa reprezentowany przez wojewodę odpowiada za pojazdy umieszczone na parkingu strzeżonym w czasie, gdy prowadzenie takich parkingów nie było zadaniem własnym powiatów – wyjaśnia przewodniczący Pągowski.

PRZEWÓZ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH

41 zatrzymanych dowodów

Na parkingi strzeżone trafiają także pojazdy przewożące materiały niebezpieczne (np. łatwopalne). NIK alarmuje, że żaden z wyznaczonych przez powiaty parkingów nie jest przystosowany do przechowywania takich pojazdów. W konsekwencji proponuje, aby w prawie o ruchu drogowym zapisać, że każdy powiat będzie zobowiązany prowadzić przynajmniej jeden taki parking. Zdaniem samorządowców takie rozwiązanie nie jest potrzebne. W latach 2010–2011 służby skierowały (na terenie województwa mazowieckiego) jedynie 41 pojazdów przewożących towary niebezpieczne na parkingi strzeżone. To wypada po 0,5 samochodu na powiat rocznie. Powiaty zgodzą się na tworzenie takich specjalistycznych parkingów, ale pod warunkiem, że państwowa dotacja pokryje 100 proc. ich utworzenia.

Mazowieckie powiaty postulują, aby wnioski w sprawie zwrotu kosztów przechowywania odholowywanych pojazdów rozpatrywali wojewodowie. Sprawa dotyczy okresu sprzed wejścia w życie uchwalonej 22 lipca 2010 r. nowelizacji prawa o ruchu drogowym (DzU nr 152, poz. 1018). Zgodnie z jej art. 13 koszty związane z przechowaniem odholowanych na parking pojazdów (np. źle zaparkowanych) w okresie od 11 czerwca 2009 r. do 4 września 2010 r. obciążają Skarb Państwa. Jednocześnie ustawodawca nie wskazał, kto w wymienionych sprawach ma Skarb Państwa reprezentować.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Praca, Emerytury i renty
Prawdziwy szał na świadczenie dla seniorów
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców