Reklama

Niepełnosprawni w podroży mogą liczyć na pomoc pracowników dworca

Niepełnosprawny, który planowaną podróż zgłosi 36 godzin wcześniej, uzyska pomoc dworcowego personelu.

Publikacja: 14.01.2015 07:38

Niepełnosprawni w podroży mogą liczyć na pomoc pracowników dworca

Foto: www.sxc.hu

Na wtorkowym posiedzeniu podkomisji nadzwyczajnej posłowie rozpatrzyli rządowy projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym (druk nr 2959).

– Jego celem jest wykonanie postanowień rozporządzenia Parlamentu Europejskiego nr 181/2011, dotyczącego praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym – wyjaśnia Zbigniew Rynasiewicz, wiceminister infrastruktury. I dodaje, że ma umożliwić wyznaczenie dworców autobusowych i autokarowych, gdzie będzie się udzielać pomocy podróżnym niepełnosprawnym i o ograniczonej zdolności ruchowej.

Zgodnie z rządową propozycją obowiązek dostosowania dworców dotyczy obiektów, których właścicielem lub współwłaścicielem w co najmniej 51 proc. jest samorząd. Nie wszystkich jednak, bo jedynie zlokalizowanych w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców oraz obsługujących rocznie powyżej 500 tys. pasażerów.

Jak liczyć podróżnych

– To na samorządach będzie ciążył obowiązek udzielania na dworcach pomocy osobom niepełnosprawnym i o ograniczonej sprawności ruchowej – zapowiada Jarosław Komża, ekspert Związku Powiatów Polskich. – Za niewłaściwe wykonanie obowiązków wynikających z unijnych przepisów zainteresowany będzie mógł wnieść skargę zarówno na przewoźnika (np. do wójta), jak i na podmiot zarządzający dworcem (do marszałka województwa) – dodaje.

W trakcie prac nad projektem pojawił się problem, w jaki sposób policzyć pasażerów obsługiwanych na dworcu.

Reklama
Reklama

– Przychylamy się do sugestii, aby w kalkulacji tej brani byli pod uwagę tylko odjeżdżający z danego dworca, a ich liczba była ustalana na podstawie sprzedanych w 2014 r. (rok bazowy) biletów – mówi Zbigniew Rynasiewicz.

Kto wyłoży pieniądze

Z dołączonej do projektu oceny skutków regulacji wynika, że koszt dostosowania 21 dworców należących do jednostek samorządu terytorialnego wyniesie w ciągu najbliższych dziesięciu lat 5 mln zł. Największe koszty samorządy poniosą w 2016 r. – 2,4 mln zł.

– Nie jestem rzecznikiem samorządów, ale obawiam się, że same koszty związane z koniecznością zatrudnienia personelu do obsługi podróżnych niepełnosprawnych mogą przewyższyć szacunki rządu – zauważa Piotr Grzegorczyk, przewodniczący Związku Pracodawców Transportu Publicznego. – Również opłata (2 zł za każdy odjazd), jaką samorządy będą mogły pobierać na dworcach, nie pokryje wydatków związanych z wykonaniem obowiązków określonych w projekcie – dodaje.

etap legislacyjny: przed II czytaniem w Sejmie

Niepełnosprawny nie zapłaci więcej

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego nr 181/2011, które we wszystkich państwach członkowskich UE obowiązuje bezpośrednio, przewoźnicy i biura podróży nie mogą odmówić osobie niepełnosprawnej rezerwacji, wydania lub udostępnienia biletu ani odmówić przyjęcia takiej osoby na pokład pojazdu ze względu na niepełnosprawność lub ograniczenia ruchowe. Co więcej, wszelkie bilety i rezerwacje dla takich osób oferowane są bez dodatkowych opłat. Rozporządzenie UE nakłada także na państwa członkowskie obowiązek wyznaczenia dworców (terminali), na których pasażerom niepełnosprawnym udzielana jest nieodpłatna pomoc. Taką pomoc muszą zapewnić także przewoźnicy na pokładzie autokarów i autobusów. Pomoc niepełnosprawnym jest udzielana, jeżeli 36 godzin przed rozpoczęciem podróży zgłoszą potrzebę skorzystania z niej.

Prawnicy
Waldemar Żurek zabrał głos. Przestrzegł niektórych polityków
Prawnicy
Wszystkie wyzwania ministra Waldemara Żurka. Czy znajdzie plan B?
Sądy i trybunały
Barbara Piwnik: Nominacja dla sędziego Żurka zaostrzy podziały w środowisku
Prawo rodzinne
Wysokość alimentów na dziecko. Ministerstwo wyśle sądom tabelki
Prawo dla Ciebie
Trafiła do domu pomocy społecznej bez swojej zgody. Co orzekł Trybunał?
Reklama
Reklama