Koszty to nie wynagrodzenie
Dariusz G. wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Jego zdaniem dane, dotyczące miesięcznego kosztu funkcjonowania etatu radcy prawnego nie zaliczają się do kategorii informacji ad personam. Takie wydatki nie obejmują wyłącznie wynagrodzenia radcy prawnego. Wynagrodzenie takie stanowi jedynie część kosztów osobowych pracodawcy, albowiem do tej kategorii kosztów doliczyć należy jeszcze te obciążające samego pracodawcę (tj. część składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych).
Ponadto wydatki takie mogą obejmować koszty rzeczowe – takie jak wyposażenie stanowiska w meble, komputer, drukarkę, literaturę prawniczą, a nadto koszty zakupu specjalistycznego oprogramowania dla prawnika – jak np. „Lex" czy „Legalis".
Na poparcie swojego stanowiska Dariusz G. przytoczył orzecznictwo sądów administracyjnych, zgodnie, z którym udzielenie informacji w zakresie kosztów obsługi prawnej nie jest równoznaczne z ujawnieniem wysokości pobieranego przez konkretnego radcę prawnego wynagrodzenia, gdyż może składać się ono z wielu składników, a ponadto dokonywane są z niego potrącenia (np. na poczet zaliczki na podatek dochodowy).
Trzeba ujawnić
WSA uznał skargę za zasadną. Jego zdaniem wydane w tej konkretnej sprawie rozstrzygnięcia naruszają art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Stanowi on, że każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w jej rozumieniu i podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie w niej określonym. Innymi słowy, informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych, rozumianych, jako działalność organów władzy publicznej oraz samorządów, osób i jednostek organizacyjnych w zakresie wykonywania zadań władzy publicznej oraz gospodarowania mieniem publicznym, komunalnym lub Skarbu Państwa.
Jednocześnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 lit. c tej ustawy wynika, że udostępnianiu podlega informacja publiczna, w szczególności o majątku publicznym, w tym o majątku jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządów zawodowych i gospodarczych oraz majątku osób prawnych samorządu terytorialnego, a także kas chorych. Informacje odnoszące się, więc do wynagrodzenia pracowników jednostki samorządu terytorialnego mają charakter informacji publicznej. Dotyczą, bowiem sposobu wydatkowania majątku publicznego przez podmioty tworzące sektor finansów publicznych.
Według WSA, żądanie udostępnienia informacji publicznej obejmowało „koszty utworzenia/funkcjonowania każdego etatu" radcy prawnego, nie zaś jedynie i wprost wynagrodzenie zatrudnionego w tym charakterze pracownika. Czynności wchodzące w zakres obowiązków radcy prawnego nie pozwalają traktowanie go, jako osobę pełniącą funkcje usługowe czy techniczne. Opiniowanie czy sporządzenia projektów aktów (indywidualnych czy generalnych) ma bezpośredni związek z zadaniami publicznymi realizowanymi przez organ, w ramach, którego wykonuje zatrudnienie.