Reklama
Rozwiń
Reklama

MEN o nowym modelu subwencji oświatowej

– Uczeń musi mieć dostęp do dobrej edukacji bez względu na to gdzie mieszka, z jakiej gminy pochodzi – powiedziała szefowa MEN Anna Zalewska na spotkaniu z przedstawicielami tzw. małych szkół.

Aktualizacja: 15.03.2017 10:07 Publikacja: 15.03.2017 09:49

MEN o nowym modelu subwencji oświatowej

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

– Chcemy na nowo spojrzeć na subwencję oświatową. Dążymy do takiej sytuacji, w której uczeń nie będzie odpowiadał za to w jakiej gminie się urodził. Takie same standardy muszą obowiązywać w każdej szkole – powiedziała minister Zalewska.

Podczas poniedziałkowego spotkania w MEN rozmawiano o finansowaniu szkół w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich. Przedstawiono również propozycje wstępnych założeń nowego modelu podziału kwoty podstawowej subwencji oświatowej oraz koncepcji finansowania zadań oświatowych.

W swoim wystąpieniu, minister Anna Zalewska podkreśliła, że małe szkoły na terenach wiejskich są nie tylko miejscem nauki, ale również centrum życia społecznego i kulturalnego lokalnej społeczności.

– Nie możemy pozwolić na to, że małe szkoły znikają z edukacyjnej mapy Polski. Ogromne zaangażowanie lokalne powoduje, że istnienie takich szkół ma sens – powiedziała szefowa MEN. – Małe szkoły to miejsce, w którym musi odbywać się proces uczenia się przez całe życie – dodała.

Według propozycji MEN wysokości subwencji dla danej jednostki samorządu terytorialnego powinna być uzależniona nie tylko od liczby uczniów, ale także od liczby oddziałów. To znaczy, że część subwencji kalkulowana byłaby na ucznia, a część na oddział. W założeniach znalazło się również uwzględnienie w podziale subwencji mechanizmu różnicującego środki finansowe w zależności od liczby godzin wynikającej z ramówek. Jednocześnie MEN chce utrzymania wag na różne kategorie uczniów (np. niepełnosprawni, mniejszości, itp.).

Reklama
Reklama

Wśród propozycji dyskutowanych podczas spotkania w MEN było również uwzględnienie w algorytmie podziału subwencji wagi dla małych szkół zróżnicowanej ze względu na zamożność gminy.

MEN przypomina, że finansowanie zadań oświatowych było tematem warsztatów konsultacyjnych dotyczących opracowania koncepcji zmiany systemu finansowania zadań oświatowych. Wszystkie uwagi zgłaszane podczas warsztatów konsultacyjnych są obecnie rozpatrywane i wnikliwie analizowane.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama