W dniu 30 czerwca 2015 r. rzecznik generalny Trybunału Europejskiego wydał opinię – poprzedzającą bezpośrednie wydanie wyroku przez sam Trybunał – w sprawie samodzielności gospodarczej gminnych jednostek budżetowych. Opinia ta została wydana dla celów właściwych rozliczeń VAT dokonywanych przez gminę i jej jednostki budżetowe (sprawa C?276/14).
W wydanej opinii rzecznik stwierdził, że w sprawie ustalenia właściwego podatnika zobowiązanego do rozliczania VAT (gmina czy jednostka) zbadania wymaga samodzielny charakter działalności gospodarczej gminnej jednostki budżetowej.
Przy czym rzecznik z góry przyjął, iż fakt, że jednostka ta pozbawiona jest osobowości prawnej, nie jest w ogóle przeszkodą w uznaniu jej za podatnika VAT. Natomiast z kolei wyodrębnienie organizacyjne tej jednostki nie jest jednoznaczne z jej samodzielnością gospodarczą.
Najważniejsze kryterium
Jak przypomniał rzecznik, Trybunał wyjaśniał już (np. w wyroku C-154/08), że analizując działalność podmiotu prawa publicznego wymienionego w art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112 dla celów VAT, w pierwszej kolejności należy zbadać, czy stanowi ona działalność gospodarczą, w drugiej kolejności, czy jest ona prowadzona samodzielnie, a w trzeciej kolejności, czy w każdym przypadku może mieć zastosowanie wykluczenie z kategorii podatników VAT dotyczące czynności wykonywanych przez podmiot prawa publicznego.
Zdaniem Trybunału, ocena samodzielnego charakteru działalności gospodarczej podmiotu prawa publicznego poprzedza ocenę prowadzoną w świetle art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112. Przysługujący jednostce budżetowej status podmiotu prawa publicznego jest w tym zakresie pozbawiony znaczenia, jeżeli podmiot ten nie prowadzi działalności gospodarczej samodzielnie.