Dla parku narodowego nie uchwalono jeszcze planu zadań ochronnych. Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody to właśnie w tym dokumencie powinny być określone precyzyjnie uwarunkowania związane z udostępnianiem terenów w parku na różne cele, w tym związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Czy można przyjąć, że do momentu, gdy nie ma uchwalonego planu ochrony parku, nie można w żaden sposób udostępniać jego obszaru?
Nie,
takie założenie prowadziłoby do zablokowania realizacji części funkcji parków narodowych. O tym założeniu trzeba pamiętać podczas dalszej analizy. Zgodnie z brzmieniem ustawy o ochronie przyrody to plan ochrony parku warunkuje część jego działań związanych z udostępnianiem obszarów parku. Jest on podstawowym dokumentem określającym zakres możliwych działań podejmowanych w parku. Do momentu jego uchwalenia (który w różnych przypadkach może nastąpić nawet za kilka lat), jego substytutem są uchwalane każdorazowo na dany rok „zadania ochronne" parku. Dyrektor parku może również wydawać zarządzenia. Wątpliwość natury prawnej dotyczy tego, jak należy traktować udostępnianie terenów parku do czasu przygotowania planu ochrony w pewnych szczegółowych sytuacjach. Czyli czy w dokumencie „zadania ochronne" można ująć zakazy i zgody przewidziane przede wszystkim przez ustawodawcę w planie zadań ochronnych parku. Przepisy nie są tutaj rzeczywiście do końca precyzyjne.
W pierwszej kolejności podkreślić należy, że ustawodawca w kilku miejscach podejmuje te kwestie w sposób niejasny (a niektórzy uznają, że wzajemnie sprzeczny). Dotyczy to chociażby zróżnicowanych zakresów planu ochrony i wydawanych przy jego braku zadań ochronnych (art. 20, art. 22 ustawy o ochronie przyrody) oraz różnych sposobów ujęć ograniczeń zawartych w art. 15 ustawy (niektóre odwołują się tylko do planu zadań ochronnych, inne także do zadań ochronnych). Ograniczenia te – przypomnijmy – odnoszą się w dużym zakresie do różnych form udostępniania terenów parku, między innymi na cele gospodarcze, naukowe czy też jako terenów, na które można wejść ze zwierzętami. Mając na uwadze powyższe, wskazać jednak należy, że:
- zgodnie z art. 22 ustawy o ochronie przyrody projekt zadań ochronnych i zadania ochronne obowiązują do czasu sporządzenia samego planu ochrony – można więc przyjąć, że zadania ochronne stanowią swoisty substytut planu zadań ochronnych i w związku z powyższym trzeba też to odnieść do ich możliwego zakresu (który powinien być co najmniej zbliżony do zakresu planu ochrony)
- ujęty w art. 22 ustawy o ochronie przyrody zakres zadań ochronnych sformułowany jest bardzo ogólnie, co pozwala go przynajmniej trochę rozszerzać