Cenny portret na Zamku Królewskim

Kolekcja Zamku Królewskiego w Warszawie wzbogaciła się o nowy portret Fryderyka Augusta II, późniejszego króla Augusta III

Aktualizacja: 21.03.2019 10:34 Publikacja: 21.03.2019 10:32

Cenny portret na Zamku Królewskim

Foto: Fotorzepa, Monika Kuc

Obraz został zakupiony w domu aukcyjnym „Dorotheum” w Wiedniu.- Jeżeli ktoś powie, że przygody w muzealnictwie się nie zdarzają, to mamy teraz okazję zmienić zdanie  - mówi prof. Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie.-  Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego zakupu, bo obraz będzie niezwykle efektownym uzupełnieniem zamkowych zbiorów. Cena była dość wysoka, ale ostatecznie udało się nam go kupić poniżej ceny wywoławczej w trakcie rozmów negocjacyjnych.

 

Portret przedstawia Fryderyka Augusta II (1696-1763) z dynastii Wettinów,  późniejszego elektora Saksonii i króla Rzeczypospolitej Polskiej  - Augusta III w latach 1733-63. 

- Widzimy go w zbroi płytowej, wzbudzającej respekt, ciężkiej. Na ramię narzucony ma szkarłatny płaszcz z gronostajami. Z jednej więc strony jest to wojownik, a z drugiej przyszły monarcha.  – opisuje prof. Fałkowski. 

Wizerunku dopełnia wstęga Orderu Orła Białego i Order Złotego Runa - najbardziej prestiżowe odznaczenie tego typu. Lewą rękę monarcha wspiera na regimencie, oznace sprawowanej przez niego władzy wojskowej. Datowanie ustalono na tej podstawie, że Order Złotego Runa nadano Fryderykowi Augustowi II w 1772 roku. Natomiast w 1733 został elektorem saskim, a ponieważ na portrecie nie nosi kapelusza elektorskiego, więc obraz musiał powstać wcześniej. 

Sposób wyobrażenia postaci nie występuje  w żadnej innej ze znanych podobizn. Bardzo dobrze namalowany portret dowodzi indywidualnego podejścia artysty. - Obraz nie jest sygnowany, ale na sprzedaż wystawiono go z atrybucją, a jako autor został wskazany Adam Manyoki, wybitny malarz-portrecista węgierskiego pochodzenia, nadworny malarz Augusta II i Augusta III. Na obecnym etapie badań jestem  przekonana o poprawności tej atrybucji. -  mówi Alicja Jakubowska, kustosz zbiorów malarstwa w Ośrodku Sztuki Zamku Królewskiego. Jej zdaniem obraz powstał najpóźniej w 1726 roku, bo potem malarz wyjechał na dłuższy czas na Węgry.

Dotychczas w zbiorach Zamku Królewskiego w Warszawie znajdowały się tylko trzy malarskie portrety Augusta III. Jeden z nich stanowi część pocztu władców polskich namalowanego na zlecenie Stanisława Augusta przez Marcella Bacciarellego  w latach 1768-71 i  jest wmontowany na stałe w ściany Pokoju Marmurowym w Apartamencie Wielkim.

Drugi wykonany został przez nieznanego malarza saskiego na podstawie dzieła Louisa Silvestra ze zbiorów Gemäldegalerie Alte Maister w Dreźnie. A trzeci, obecnie w konserwacji, to kopia wykonana przez nieznanego malarza według obrazu Louisa Silvestra ze zbiorów Fundacji XX Czartoryskich. 

Natomiast w zbiorach graficznych znajduje się dziesięć rycin, przedstawiających króla Augusta III, m.in. miedzioryt autorstwa Jeana Josepha Balechou (według Hyacintha Rigauda) z 1750  i miedzioryt Georga Fredricha Schmidta (według Louisa de Silvestra) z 1743 roku.

Obecnie trwają dyskusje, jak najlepiej wyeksponować efektowny nowy nabytek. Pod uwagę brana jest Galeria Malarstwa na parterze, albo któreś z wnętrz historycznych Zamku Królewskiego.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl