Elżbieta Jabłońska
artystka czuje się swobodnie w różnych dziedzinach sztuki, tworzy instalacje, performance, akcje społeczne, uprawiała również malarstwo, rysunek, grafikę, fotografię. Jak sama mówi, jej twórczość jest często ironicznym komentarzem do sytuacji i statusu kobiet w Polsce. Znana jest przede wszystkim z takich realizacji jak billboardy „Supermatka" z cyklu „Gry domowe", czy akcje zatytułowane „Przez żołądek do serca" wielkie uczty inicjowane w czasie różnych wydarzeń artystycznych w przestrzeniach galerii sztuki i poza nimi. Artystka o projekcie „Poręcz": poręcz, która spełnia rolę wsparcia w trakcie przemierzania kijowskiego śródmieścia stanie się wsparciem wielowątkowym, zarówno na poziomie fizycznym jak i duchowo-mentalnym. Być może wpłynie również na lepszy odbiór sztuki współczesnej przez przypadkowego odbiorcę, uatrakcyjni dzielnicę, w której się znajduje, a także będzie „namacalnym" dowodem współpracy polsko-ukraińskiej.
R.E.P. (Rewolucyjna Eksperymentalna Przestrzeń)
to grupa, którą tworzy sześć osób: Olesia Chomenko, Ksenia Hnyłycka, Nikita Kadan, Żanna Kadyrowa, Wołodymyr Kuznecow, Lada Nakoneczna. Artyści zajmują się tematyką społeczną i polityczną, za swój cel, jak deklarują, obrali tworzenie nowej ukraińskiej sztuki, propagowanie jej i budowanie środowiska artystycznego. R.E.P. powstała podczas Pomarańczowej Rewolucji (2004), kiedy to jej członkowie zaczęli wspólnie organizować uliczne akcje – eksponując wielkie malowidła na płótnach, będące komentarzem ówczesnych przemian politycznych. Pierwsza wystawa grupy odbyła się w Centrum Sztuki Współczesnej w Kijowie w 2005 roku, a w kolejnych latach doszło do serii akcji w przestrzeni publicznej podczas których artyści parodiowali styl autoreklamowych kampanii, urządzanych przez postpomarańczowe ruchy polityczne. R.E.P. zrealizowała też serię filmów dokumentalnych o oficjalnych ukraińskich instytucjach kultury, które próbują zaadaptować sowiecki model relacji między kulturą a państwem do postsowieckiej rzeczywistości.
TanzLaboratorium
– niezależna grupa artystów działających na pograniczu teatru i performance, założona w 2001 roku przez Larysę Venediktovą. Istotnymi dla działań grupy są czas oraz przestrzeń – zastana, przypadkowo napotkana lub świadomie wybrana. Ciało posiadające świadomość samego siebie i odrębną wyobraźnię jest dla aktorów TanzLaboratorium głównym środkiem wyrazu. Ciało nie jest używane jako narzędzie, ale występuje w roli „autora" danego obrazu oraz kluczowego czynnika w procesie myślenia. Działanie fizyczne postrzegane jest jako metoda analizy krytycznej, a taniec – poprzez zgłębianie jego odbioru – staje się sposobem myślenia. Grupa wykona performance w przestrzeni ulicy Iwana Franki pt."We are watching you (Khorovod*)" *Khorovod (Russ., Ukr.) to połączenie tańca w kręgu i chóralnego śpiewu, obyczaj praktykowany w krajach słowiańskich.