Secesja po słowiańsku

W Krakowie wyśmienity pokaz sztuki XIX i XX wieku z Czech i Moraw

Publikacja: 10.02.2010 18:20

Secesja po słowiańsku

Foto: Fotorzepa

Międzynarodowe Centrum Kultury od lat konsekwentnie prezentuje publiczności najwybitniejszych europejskich twórców z kręgu secesji. Po raz pierwszy reflektor tak wyraźnie skierowany jest na naszych południowych sąsiadów.

Wystawa przygotowywana we współpracy z Muzeum Sztuki w Ołomuńcu doskonale wpisuje się w secesyjną ideę syntezy sztuk. Jest to zarazem pierwsza w Polsce tak szeroka prezentacja regionu, obejmująca rozmaite nurty – głównie secesję i symbolizm, ale także ekspresjonizm i kubizm, a wreszcie funkcjonalizm.

W sumie ponad 300 dzieł autorstwa 120 twórców. Jest malarstwo, architektura, rzeźba, grafika i rzemiosło artystyczne. Stylowe szkło sąsiaduje z awangardowymi dziełami sztuki edytorskiej – pełne baśniowych motywów grafiki czy obrazy – z pięknymi i ergonomicznymi meblami. Niczym w mieszkaniu zamożnego, ambitnego i świadomego kolekcjonera.

Motywem przewodnim, inspiracją ekspozycji stała się idea konkursu architektonicznego "Dom dla miłośnika sztuki" ogłoszonego przez wydawcę Alexandra Kocha w 1900 roku. Konkurs stał się symbolem epoki – nowego pojmowania piękna, syntezy sztuk, odrodzenia rzemiosła pod wpływem ruchu Arts and Crafts. – Sztuka Czech i Moraw powstawała pomiędzy dwoma ośrodkami: Wiedniem i Paryżem – wyjaśnia kurator wystawy Monika Rydiger. – Choć nosi czasem znamiona regionalnych wpływów, nie ma nic wspólnego z prowincjonalnością. Winę za pewne marginalizowanie tej sztuki ponoszą popularne publikacje, które często po macoszemu traktują mniejsze ośrodki. Ta ekspozycja przywraca sztuce środkowej Europy należne jej miejsce, z jednej strony wskazując na jej europejski charakter, z drugiej zaś eksponując swoistość – rodzaj słowiańskiego romantyzmu.

Można podziwiać dzieła najważniejszych przedstawicieli tego okresu – Gustava Klimta, Ottona Wagnera, Alfonsa Muchy, Jana Preislera, Vojtěcha Preissiga. Oglądamy gięte meble Thoneta (słynne krzesło nr 14 – model z 1870 roku), wizjonerską twórczość uczniów Wagnera – Leopolda Bauera, Adolfa Loosa, a zwłaszcza Josefa Hoffmanna.

Osobne miejsce poświęcono architektonicznej twórczości Dušana Samo Jurkoviča – z pochodzenia Słowaka, który w 1902 roku poproszony został o projekt przebudowy w "starosłowiańskim duchu" morawskiego uzdrowiska Luhačovice. Z kolei modele willi rodziny Primavesich w Ołomuńcu i Koutach, litografie Egona Schielego, rzeźby Antona Hanaka, użytkowe drobiazgi projektu Hoffmanna i Kolomana Mosera przypominają o związkach Moraw z Wiedniem.

Prawdziwym rarytasem jest pokaz unikatowych książek, projektowanych zarówno przez twórców secesji, jak i przedstawicieli XX-wiecznej awangardy. Pasjonującym finałem wystawy są obrazy czeskich ekspresjonistów i kubistów.

[i]Wystawa czynna do 25 kwietnia[/i]

Międzynarodowe Centrum Kultury od lat konsekwentnie prezentuje publiczności najwybitniejszych europejskich twórców z kręgu secesji. Po raz pierwszy reflektor tak wyraźnie skierowany jest na naszych południowych sąsiadów.

Wystawa przygotowywana we współpracy z Muzeum Sztuki w Ołomuńcu doskonale wpisuje się w secesyjną ideę syntezy sztuk. Jest to zarazem pierwsza w Polsce tak szeroka prezentacja regionu, obejmująca rozmaite nurty – głównie secesję i symbolizm, ale także ekspresjonizm i kubizm, a wreszcie funkcjonalizm.

Pozostało 81% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl