Constable (1776-1837) był rówieśnikiem Williama Turnera, ale w przeciwieństwie do niego nie szukał malarskich inspiracji poza granicami własnego kraju. Nigdy nie wyjechał poza Anglię i przez całe życie malował rodzime pejzaże: łąki, wrzosowiska, pastwiska, okolice East Bergholt, gdzie się urodził, Essex, Suffolk, dolinę rzeki Stour, krajobrazy wokół Salisbury. Prezentacja V&A pozwala porównać jego malarskie wizje ze sfilmowanymi obrazami tych miejsc.
Artysta był piewcą uroków angielskiej prowincji, a jednocześnie wywarł potężny wpływ na rozwój europejskiego malarstwa pejzażowego. Jako prekursor malowania w plenerze (jeszcze przed impresjonistami!) i twórca dynamicznie oddający zmiany natury.
W naturalnym pejzażu robił liczne przygotowawcze szkice nie tylko rysunkowe, ale także olejne, które potem wykorzystywał przy opracowywaniu ostatecznej kompozycji. Londyńska wystawa prezentuje jedne i drugie, w sumie 150 prac: obrazów, szkiców olejnych, akwareli, rysunków, grafik. Wśród nich są głośne arcydzieła, jak „Wóz siana" w okolicach młyna nad rzeką Stour w hrabstwie Suffolk, czy widok smukłej gotyckiej katedry w Salisbury z łąk, a obok nich równie interesujące mniej znane krajobrazy np. ze Stonehenge. V&A chlubi się jedną z największych kolekcji dzieł artysty.
Constable dążył do wiernego oddania każdego detalu, a jednocześnie zatrzymania niepowtarzalnej chwili, ulotnego blasku światła i cieni o różnych porach dnia i rytmu przepływających chmur, zmieniających kształty i odcienie. Realizm i wierność naturze nie ograniczały jego malarskiej wyobraźni. Dlatego jego pejzaże, mimo pozorów zwyczajności, nie przestają fascynować oryginalnością i niezwykłością wizji.