Reklama

Papież awangardy

Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie to pasjonująca opowieść o awangardowym poecie Tadeuszu Peiperze i środowisku artystycznym w Europie.

Publikacja: 26.05.2015 20:50

Albert Gleizes Le couple [Para], 1920 gwasz, papier, 33 × 24 kolekcja Marka Roeflera

Foto: materiały prasowe

Zrealizowana z rozmachem ekspozycja zgromadziła 270 obrazów, grafik i publikacji z kilkudziesięciu kolekcji polskich i zagranicznych, m.in. z Centrum Pompidou w Paryżu i Muzeum Narodowego Centrum Sztuki Królowej Zofii w Madrycie. Obok obrazów Józefa Pankiewicza, Mojżesza Kislinga, Henryka Stażewskiego oglądamy dzieła Roberta Delaunaya, Juana Grisa czy Fernanda Légera. Czytamy wiersze Peipera i awangardowe publikacje Jorge Luisa Borgesa.

Muzeum przywraca Peiperowi należne miejsce przede wszystkim przez sztukę artystów, których znał, a także inspirował intelektem i osobowością.

– Tadeusz Peiper był najwybitniejszym przedstawicielem formacji, która usiłowała modernizować kulturę, a przez nią społeczeństwo – mówi „Rzeczpospolitej" kurator Piotr Rypson. – Przedstawicielem pokolenia, które stworzyło kanon polskiej awangardy. Jemu zawdzięczamy wprowadzenie na scenę wielu wybitnych postaci. Jego myśl wyprzedzała teoretyczne poszukiwania innych artystów. Pokazujemy go jako papieża awangardy polskiej, a jednocześnie wyjątkowego partnera awangardy światowej.

Wystawa prowadzi przez Paryż 1914 roku, kosmopolityczne artystyczno-literackie środowisko Madrytu lat 1915–1920, formistyczny i futurystyczny Kraków do awangardowych utopii lat 20. XX wieku, aż po ich kres i wybuch II wojny.

Narracja zaczyna się w 1914 roku, gdy 22-letni Tadeusz wyjeżdża z Krakowa do Paryża z myślą o studiach filozoficznych u Henriego Bergsona w College de France, a jednocześnie odkrywa paryskie środowisko artystyczne. Ale po trzech barwnych miesiącach wybuch I wojny unicestwia wszelkie plany. Peiper zostaje internowany we Francji jak inni obywatele monarchii austro-węgierskiej. Po zwolnieniu wyjeżdża do Madrytu.

Reklama
Reklama

Neutralna Hiszpania staje się wówczas azylem dla artystów cudzoziemców. Tadeusz poznaje tam m.in. Józefa Pankiewicza i jego uczniów, Leopolda Gottlieba oraz całą plejadę nowoczesnych twórców hiszpańskich, francuskich, chilijskich, argentyńskich. Ekspozycja przypomina wiele mało znanych faktów z ponadpięcioletniego pobytu Peipera w Hiszpanii, m.in. przywołuje wystawę polskich artystów w Madrycie w 1918 roku, która silnie oddziałała na hiszpańską awangardę.

Na początku 1920 roku Peiper wraca do kraju i błyskawicznie staje się centralną postacią środowisk artystycznych Krakowa i Warszawy. Zaczyna współpracę z wydawanymi w Krakowie „Formistami" i warszawską „Nową Sztuką", ale ma rozleglejsze plany i ambicje, zakłada własne czasopismo – „Zwrotnica" – poświęcone nowym kierunkom w kulturze i sztuce.

Początkowo „Zwrotnica" skupiała głównie futurystów i formistów, m.in., Tytusa Czyżewskiego, Stanisława Młodożeńca, Brunona Jasieńskiego, Aleksandra Wata, Anatola Sterna. Celem Peipera była zmiana nowoczesnej kultury w Polsce przez zderzenie jej z doświadczeniami europejskimi. Ogłasza więc koniec formizmu i futuryzmu i wzywa do tworzenia nowej sztuki, nie anarchicznej, lecz racjonalnej i logicznej, która ma budować nową rzeczywistość.

Finał wystawy brzmi jak przestroga. Dążenia modernizacyjne i awangardowe utopie cywilizacyjnego postępu upadły w latach 30. na skutek ekonomicznego kryzysu, rozwoju kultury masowej oraz zwycięstwa w Europie systemów autorytarnych i dyktatur, a w końcu wybuchu II wojny.

Wystawa „Papież awangardy. Tadeusz Peiper w Hiszpanii, Polsce, Europie" czynna będzie w Muzeum Narodowym do września. Jesienią pojedzie do Madrytu i będzie tam prezentowana w Akademii Sztuk Pięknych.

Rzeźba
Wybitny rzeźbiarz Mirosław Bałka o patriotyzmie: Nie jestem chłopcem, już mnie nie kusi
Rzeźba
Anatomia antyku na Zamku Królewskim z kolekcji Stanisława Augusta
Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama