Reklama
Rozwiń
Reklama

Czesław Warsewicz: Upolityczniona kolej nie dba o pasażerów

Były prezes PKP Intercity Czesław Warsewicz mówi portalowi stefczyk.info o stanie polskich kolei

Publikacja: 27.07.2012 10:37

Czesław Warsewicz: Upolityczniona kolej nie dba o pasażerów

Foto: W Sieci Opinii

Od czasu katastrofy pod Szczekocinami mieliśmy do czynienia z całym szeregiem drobniejszych wypadków, wykolejeń i incydentów na kolei. Choćby w ostatnim tygodniu doszło do wykolejenia pociągu towarowego pod Wronkami. (...) Wszystko oczywiście zaczyna się od człowieka. To człowiek tworzy system, inwestuje, naprawia itd. A więc trzeba sobie odpowiedzieć jakie są kompetencje kadr. Według mnie ich zdolność do sprawowania tych urzędów jest mała albo mierna. Brak jej wiedzy o tych systemach, o tym jak kolej funkcjonuje.

Warsewicz mówi, że zarząd spółki PKP PLK nie potrafi korzystać ze środków unijnych:

Mówiąc o poprawie bezpieczeństwa, trzeba te systemy kupować i wdrażać. Zwłaszcza, że mamy wciąż do dyspozycji potężne środki unijne. Do 2013 roku mamy do wykorzystania ok 4 mld euro, czyli 20  mld zł. To okazja, która się nie powtórzy. A prezesi kolejowi nie mogą podjąć decyzji, aby dokonać odpowiednich zakupów.

W moim przekonaniu słabość obecnej kadry będzie się przekładać na stan zapóźnienia polskiej kolei i ciągłe narażanie bezpieczeństwa podróżnych i pracowników. Patrzę sceptycznie i z dużą troską na to co się teraz dzieje. Po katastrofach, które wymuszają pewne deklaracje, wszystko wraca do normy. Powołuje się ludzi niekompetentnych, którzy kierują się krótkowzrocznym własnym zyskiem i tym, by doczekać do następnej kadencji.

I dodaje:

Reklama
Reklama

To woła o pomstę do nieba, kiedy pieniądze leżą na ulicy, a nikt nie chce się po nie schylić,  żeby je podnieść. (...) Dziś koleją rządzą ludzie z nadania politycznego. Upolitycznienie kolei to prawie sto procent. A więc są to osoby, które bardziej pilnują realizacji interesów swego mocodawcy niż kolei i pasażerów.

Od czasu katastrofy pod Szczekocinami mieliśmy do czynienia z całym szeregiem drobniejszych wypadków, wykolejeń i incydentów na kolei. Choćby w ostatnim tygodniu doszło do wykolejenia pociągu towarowego pod Wronkami. (...) Wszystko oczywiście zaczyna się od człowieka. To człowiek tworzy system, inwestuje, naprawia itd. A więc trzeba sobie odpowiedzieć jakie są kompetencje kadr. Według mnie ich zdolność do sprawowania tych urzędów jest mała albo mierna. Brak jej wiedzy o tych systemach, o tym jak kolej funkcjonuje.

Reklama
Publicystyka
Adam Czarnota, Maciej Kisilowski: Nowelizując konstytucję, nie zamieńmy siekierki na kijek
felietony
Jerzy Surdykowski: Bez optymizmu patrzę na szanse Donalda Tuska
Publicystyka
Roman Kuźniar: Jak zatrzymać dziwną wojnę w Ukrainie
Publicystyka
Estera Flieger: Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka trzeba dziś bronić przed demokratami
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Publicystyka
Władimir Ponomariow: Rosja już w znacznym stopniu przestawiła gospodarkę na tory wojskowe, a NATO nie
Opinie Ekonomiczne
USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama