Reklama

Litwini hodują świerszcze i robią z nich mąkę

Od nowego roku pojawi się na Litwie nowy rodzaj działalności gospodarczej - hodowla pasikoników w celach spożywczych.

Aktualizacja: 09.12.2018 09:35 Publikacja: 09.12.2018 07:27

Litwini hodują świerszcze i robią z nich mąkę

Foto: Adobe Stock

Pierwsza farma hodująca koniki polne otwarta zostanie w styczniu 2019 r przez firmę Maistini vabzdži we wsi Bujwidze w okręgu wileńskim. Inwestycja kosztowała blisko 150 tysięcy euro.

- Na początku farma nie będzie duża, ale w sprzyjających okolicznościach będziemy ją powiększać i nie ograniczymy się wyłącznie do świerszczy - zapewnia właściciel farmy Andrius Stanislovaitis, cytowany przez portal Delfi.

Na Litwie tego typu działalność to egzotyka, ale w sąsiedniej Estonii oraz w Finlandii w ostatnich latach produkty ze świerszczy już mają swoje miejsce na półkach sklepowych. W Finlandii popyt na żywność z zawartością świerszczy jest większy od podaży.

Dietetycy podkreślają, że pasikoniki mają wysoką zawartość białka, wapnia, żelaza i zdrowych tłuszczów. Z owadów produkuje się batoniki energetyczne, miksy białkowe, przekąski, cukierki i pieczywo.

W słodyczach i pieczywie część mąki zbożowej jest zastępowana przez „mąkę ze świerszczy". „Nie zmienia ona smaku potraw, ale zwiększa wartość odżywczą produktów" - podkreśla Stanislovaitis. Farma w Bujwidzach ma produkować właśnie taką mąkę ze świerszczy. W pierwszym roku będzie to 2 tony. Ile trzeba na to zabić owadów, właściciel nie podaje.

Reklama
Reklama

Strategia jest taka, by eksportować mąkę ze świerszczy tam, gdzie popyt rośnie stabilnie: do Estonii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji.

Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Przemysł spożywczy
Asahi ostrzega: dane 1,5 mln klientów mogły wyciec po cyberataku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama