Reklama

Japończycy otwarci na polski drób

Trwa dobra passa polskiego drobiu. Po kilku latach negocjacji łatwiej będzie go eksportować do Japonii.

Publikacja: 23.01.2015 15:48

Japończycy otwarci na polski drób

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Japońskie władze poinformowały stronę polską o ostatecznej akceptacji świadectwa pochodzenia i zdrowia dla mięsa drobiowego i produktów z niego przeznaczonych do wywozu do Japonii oraz dokumentu dotyczącego wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dla mięsa drobiowego eksportowanego z Polski do Japonii – podało Ministerstwo Rolnictwo na swojej stronie internetowej.

Uzgodnienie tych dokumentów jest zakończeniem kilkuletnich starań pracowników Głównego Inspektoratu Weterynarii oraz Ambasady RP w Tokio – zaznacza resort. Negocjacje rozpoczęły się w 2012 r. w celu aktualizacji wymagań uzgodnionych w 1995 r. oraz zwiększenia wolumenu eksportu mięsa drobiowego na rynek japoński. Do tej pory taka sprzedaż była bardzo utrudniona. Teraz przedsiębiorcy nie muszą mieć wątpliwości co do wymagań jakościowych i bezpiecznie mogą zawierać kontrakty.

- Umożliwienie polskim przetwórcom sprzedaży mięsa drobiowego do Japonii jest konsekwentną realizacją strategii ministerstwa rolnictwa i rozwoju wsi oraz Głównego Inspektoratu Weterynarii polegającą na stopniowym otwieraniu jak największej liczby zagranicznych rynków na polskie produkty rolno-spożywcze. Dzięki niej w sierpniu zeszłego roku Japonia otworzyła swój rynek na naszą wołowinę – podkreśla Ministerstwo Rolnictwa. Jak już informowała „Rzeczpospolita" w 2014 roku - biorąc pod uwagę wszystkie działające u nas zakłady - po raz pierwszy w historii produkcja mięsa drobiowego sięgnęła w Polsce niemal 2,1 mln ton. Umożliwiło nam to awans na pierwsze miejsce w Unii Europejskiej. Jeszcze w 2013 r. Polska zajmowała trzecie miejsce we Wspólnocie, za Francją i Wielką Brytanią.

- Polskie mięso drobiowe cieszy się sporym zainteresowaniem na rynku unijnym. Obecnie aż 80 proc. eksportu drobiu z Polski trafia na rynek unijny i ten kierunek sprzedaży cały czas się rozwija – mówi Monika Drążek, ekonomista Banku BGŻ. - Polska systematycznie zwiększa również eksport drobiu na rynki pozaunijne.

Według danych Eurostatu w okresie pierwszych dziesięciu miesięcy 2014 r. zwiększył się on w skali roku o 28 proc., co było możliwe przede wszystkim dzięki dynamicznie rosnącym zamówieniom z Beninu i Hongkongu.

Reklama
Reklama

Jak dodaje, Polska ma potencjał dalszego rozwoju eksportu drobiu, ze względu na wysoki poziom samowystarczalności jego produkcji, na poziomie przekraczającym 100 proc. Oznacza to, że posiadamy moce produkcyjne na tyle duże, że pozwalają one nie tylko zaspokoić popyt krajowy, ale i rozwijać sprzedaż zagraniczną. W odwrotnej sytuacji znajduje się wiele krajów na Zachodzie UE, gdzie produkcja drobiu nie jest wystarczająca do zaspokojenia popytu wewnętrznego.

Przemysł spożywczy
Wódka w Rosji drożeje. Meliny i samogon mają wzięcie
Przemysł spożywczy
Costa Coffee na skraju upadłości. Coca-Cola prowadzi rozmowy o sprzedaży
Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama