Chińczycy historycznie przygotowywali i spożywali swoje posiłki w domu, stąd wielką popularnością w tym kraju od zawsze cieszyły się lokalne bazary. Wydawać by się mogło, że w dobie dynamicznego rozwoju e-handlu chińska rodzina będzie dalej konsumować obiady w domowym zaciszu, zmieni się tylko sposób pozyskania żywności – z wyjścia na targ czy do sklepu na kilka kliknięć w sklepie internetowym.
Dane wskazują jednak na odwrotną sytuację. Według badania przeprowadzonego przez firmę konsultingową Bain & Company oraz Kantar Worldpanel, w ostatnich latach w Państwie Środka znacząco wzrosło zainteresowanie restauracjami. Między 2013 a 2016 r. wartość produktów spożywczych kupowanych do domowych obiadów rosła w tempie zaledwie 3 proc. rocznie. Restauracje z kolei odnotowały 10-proc. wzrost w tym samym okresie, natomiast dostawy gotowych dań –aż 44-proc.
Duża różnorodność restauracji coraz chętniej skłania Chińczyków do opuszczenia domów i spożycia obiadów na mieście z rodziną czy znajomymi. Rośnie również liczba fastfoodów, które świetnie sprawdzają się w dużych miastach przy szybkim trybie życia Chińczyków.