- Rok 2015 jest rekordowy dla branży napojów bezalkoholowych. Ostatnio tak duże wzrosty sprzedaży zanotowała w 2008 roku - mówi "Rzeczpospolitej" Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych firmy Coca-Cola HBC Polska.
Od stycznia do września tego roku - nie licząc lokali gastronomicznych - Polacy wydali na napoje orzeźwiające ponad 10 mld zł. To o 6,6 proc. więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej - podaje Coca-Cola HBC Polska z firmą badawczą Nielsen.
Skok sprzedaży branża zawdzięcza ciepłemu latu, a przede wszystkim upałom w sierpniu. Tylko w pierwszej połowie tego roku wartość rynku detalicznego napojów zwiększyła się rok do roku o 3,1 proc.
Wśród dystrybutorów największy wygranymi letniej hossy są dyskonty. Iwona Jacaszek - Pruś zaznacza, że gdyby nie one, w pierwszych dziewięciu miesiącach 2015 r. sprzedaż napojów - licząc w litrach - zwiększyłaby się nie o 9,5 proc., ale o 2,6 proc.
- Rosnący udział dyskontów w rynku napojów bezalkoholowych kosztem małych, niezależnych sklepów, czyli tzw. kanału tradycyjnego tłumaczyć może fakt, że wydatki na te produkty rosną w wolniejszym tempie niż ich sprzedaż liczona w litrach – uważa Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa PwC.