Carlsberg chce rosnąć szybciej niż rynek

W 2016 r. producent Okocimia, Kasztelana i Harnasia chce zwiększyć wartość swojej sprzedaży o 2-3 proc. Licząc w litrach ma być ona o 1-2 proc. wyższa niż w 2015 r.

Publikacja: 15.03.2016 12:22

Carlsberg chce rosnąć szybciej niż rynek

Foto: 123rf.com

- Będziemy koncentrować się na budowaniu wartości sprzedaży – zapowiedział podczas wtorkowej konferencji Tomasz Bławat, prezes firmy Carlsberg Polska.

Trzeci producent piwa w Polsce chce tego dokonać m.in. inwestując w nowe produkty spod znaku piwnych specjalności.

– W tym roku, tak, jak w poprzednim, udziały nowych produktów – czyli mających nie więcej niż trzy lata – w naszej sprzedaży licząc w hektolitrach powinny wynieść 10 proc. – zapowiada Tomasz Bławat. - Pod względem wartości sprzedaży wyniosą one 15 proc. – dodaje.

Kolejna, jak zaznacza firma – rewolucyjna nowość ma pojawić się na rynku jeszcze przez startem piwnego sezonu w pierwszy majowy weekend. Carlsberg zamierza także m.in. utrzymać bogatą ofertę piw specjalnych pod markami Kasztelan i Okocim.

W efekcie Carlsberg liczy, że zanotuje w tym roku wyniki sprzedażowe lepsze niż branża. Według niej łączna sprzedaż piwa w Polsce w 2016 r. może zwiększyć się o nie więcej niż 0,5 proc. (choć firma nie wyklucza niewielkiego, sięgającego 0,5 proc., spadku). Wydatki na produkty browarów w najlepszym wypadku mogą być na poziomie z 2015 r. (negatywny scenariusz Carlsberga zakłada spadek o 1 proc.).

Carlsberg nie jest jedyną firmą, która w piwach smakowych czy niepasteryzowanych szuka sposobu na zrekompensowanie stagnacji sprzedaży masowych lagerów oraz spadku popytu na piwa mocne. Ich dodatkową zaletą są także wyższe marże niż w przypadku piw z niskiej i średniej półki cenowej.

- Udziały piwnych specjalności w łącznej sprzedaży piw w Polsce wynoszą ok. 3 proc. i w perspektywie najbliższych pięciu lat – lub nieco dużej – mają szansę się podwoić – uważa szef Carlsberga.

To jednak wciąż zbyt mało, aby ożywić konsumpcję i sprawić, aby wartość sprzedaży piwa rosła szybciej niż jej wielkość. W 2015 roku łączna sprzedaż detaliczna piwa w Polsce zwiększyła się o 1,4 proc. Jej wartość poszła w górę o 0,8 proc.

W tym czasie wielkość sprzedaży piwa Carlsberga urosła o 1 proc., do 7,5 mln hl, a jej wartość była na poziomie z 2014 r., co po odliczeniu rabatów i akcyzy dało blisko 1,5 mld zł. W efekcie Carlsberg Polska zakończył ubiegły rok z udziałami ilościowymi w rynku na poziomie 21,1 proc. (wzrost o 0,9 pkt. proc.) i wartościowym 20,4 proc. (wzrost o 0,7 pkt. proc.).

W 2015 roku Polacy kupili o 9 proc. więcej należącego do tej firmy Kasztelana, a o 29 proc., do 230 tys. hl zwiększyła się sprzedaż Somersby (marka zajmuje 2. miejsce w segmencie piw smakowych w Polsce). Wzrosty po 11 proc. zanotowały Karmi i Okocim.

- Nie zanotowaliśmy natomiast wzrostów na marce Harnaś, która dużo waży w naszych wynikach – przyznaje Tomasz Bławat.

Jak tłumaczy, to efekt wycofania się z rywalizacji cenowej z rywalami, czyli głównie Kompanią Piwowarską i Grupą Żywiec. Firma zdecydowała, że nie zamierza (nie licząc czasowych ofert promocyjnych) oferować Harnasia poniżej 2 zł za 0,5 l.

- W dwóch pierwszych miesiącach 20156 roku sprzedaż Harnasia znowu rośnie – mówi szef Carlsberg Polska.

Po ostatnich dużych inwestycjach, m.in. w Sierpcu Carlsberg ma ok. 1 mln hl wolnych mocy produkcyjnych. Dlatego swoje wydatki inwestycyjne skupi głównie na handlu. Na nowe lodówki i wymianę strych wyda w tym roku kilkadziesiąt mln zł.

W sumie w latach 2001 – 2015 r. producent Okocimia wydał na rozwój swoich browarów ok. 1,6 mld zł.

Przemysł spożywczy
Upadła Manufaktura Piwa Wódki i Wina. Palikot w areszcie. Czy to początek końca?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Przemysł spożywczy
Czeczen właścicielem aktywów Danone w Rosji. Jest odznaczony „Orderem Kadyrowa”
Przemysł spożywczy
Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.
Przemysł spożywczy
Święta, święta i… do kosza. Wyrzucamy 1,6 kg świątecznego jedzenia na osobę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Przemysł spożywczy
Coca-Cola wycofuje się z własnych obietnic. Nie będzie mocnego odwrotu od plastiku