– Koncentrujemy się na poszukiwaniach celów do akwizycji za granicą – mówi „Rzeczpospolitej" Jan Kolański, prezes grupy Colian, jednego z największych producentów słodyczy w Polsce, właściciela tak znanych marek jak Jutrzenka, Goplana i Solidarność. – Uwagę skupiamy na spółkach z Europy Zachodniej – dodaje.
Coliana, który produkuje także napoje Hellena oraz przyprawy Appetita, interesują firmy mające co najmniej jedną silną markę, która pozwoliłaby mu na międzynarodową ekspansję. Jeżeli dojdzie do transakcji, będzie to kolejne przejęcie grupy za granicą. Wiosną tego roku kupiła brytyjską firmę Elizabeth Shaw Limited.
Europa nie wystarczy
Zagraniczne przejęcie ma na swoim koncie także krakowski Wawel, giełdowy konkurent Coliana. Należy do niego niemal 6 proc. udziałów austriackiej spółki cukierniczej Josef Manner & Comp.
W branży nie brakuje głosów, że podobnych transakcji może być więcej. Marek Przeździak, prezes Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco, powiedział w rozmowie z „Rzeczpospolitą" że przejmując za granicą, firmy nie tylko kupują udziały rynkowe, ale także marki o ugruntowanej pozycji. Nie muszą więc wydawać pieniędzy na promocję i mogą skupić się na zwiększaniu sprzedaży w oparciu o moce produkcyjne w Polsce.
A tych firmom nie brakuje. – W ostatnich latach dokonaliśmy znaczących inwestycji w unowocześnienie parku maszynowego i znacząco zwiększyliśmy potencjał produkcyjny – wyjaśnia szef Coliana. – Dysponujemy wystarczającą ilością mocy produkcyjnych w kraju – dodaje.