#RZECZoBIZNESIE: Jakub Nowak: Polski cydr doceniają za granicą

Świadomość polskiego owocu za granicą jest dużo większa niż w samej Polsce. Z opóźnieniem doceniamy to, co mamy najlepsze – mówi Jakub Nowak, prezes i współwłaściciel firmy Jantoń, jednego z największych w Polsce producentów wina i cydru, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Aktualizacja: 21.08.2017 15:02 Publikacja: 21.08.2017 14:58

#RZECZoBIZNESIE: Jakub Nowak: Polski cydr doceniają za granicą

Foto: tv.rp.pl

Gość przyznał, że trendy na rynku alkoholowym bardzo się zmieniają.

- Alkohol zmienił swoją funkcję w naszym życiu. Nie pijemy już po to, żeby się upić, tylko pijemy dla smaku i relaksu. Pijemy częściej a mniej, co otwiera duże możliwości dla firm jak nasza – mówił Nowak.

Przypomniał, że Polska była zawsze rynkiem nasyconym jeśli chodzi o alkohole mocne. - Cały czas wiedziemy prym w Europie i na świecie wspólnie z Rosjanami – stwierdził.

Przyznał, że w ostatnich 10 latach bardzo nasycił się rynek piwa.
- Jesteśmy w europejskiej czołówce w spożyciu piwa na głowę. Teraz przychodzi czas na alkohole niskoprocentowe, coś pomiędzy piwem a alkoholem mocnym. Wszelkiego rodzaju wina, drinki na bazie wina, czyli m.in. cydry – tłumaczył.

- W przypadku cydru nasza firma może się pochwalić w tym roku kilkunastoprocentowym wzrostem, ale sam rynek zahamował. Potrzebny jest duży impuls, żeby rozwinąć ten rynek -dodał.

Nowak podkreślił, że w Polsce mamy najlepsze jabłka na świecie i świetne zakłady produkcyjne. - Potrzeba wsparcia zewnętrznego, żeby cydr stał się „narodowym” produktem – ocenił.

Zaznaczył, że producenci mocno pracują, żeby zwiększać świadomość konsumentów.

- Potrzeba wsparcia ze strony rządowej, żeby cydr mógł łatwiej się rozwinąć. Podatki na cydr zostały obniżone, niemniej branża piwna wykorzystała to i produkuje produkt cydropodobny, korzystając z łatwości reklamy jaką posiada branża piwowarska. Są to napoje piwne z aromatem cydru. To jest dla nas duże zagrożenie, bo konsument często myli te produkty i odchodzi od kategorii cydru – tłumaczył gość.

Zdradził, że jego firma eksportujemy cydr już do kilku krajów.

- Polski cydr ma najlepszy balans pomiędzy kwasowością a słodyczą. Bierze się to z surowca – mówił.

Nowak zaznaczył, że w Polsce rozwija się winiarstwo gronowe.

- Jest to nowy trend. Oficjalnie zarejestrowane winnice mają 280 ha. W porównaniu z całym przemysłem winiarstwa jest to kropla w morzu. Jesteśmy jedną z pierwszych firm, która zaczęła produkować wina gronowe. Jest to na razie w formule eksperymentalnej – mówił.

- Drugą odnoga polskiego winiarstwa, która ma olbrzymie szanse to winiarstwo owocowe. Traktujemy to jako relikt przeszłości, ale tak już nie jest. Jest kwestią czasu, kiedy to się rozwinie – dodał.

Gość podkreślił, że na rynku niemieckim Jantoń eksponuje, że są to produkty są polskie.

- Świadomość polskiego owocu za granicą jest dużo większa niż w samej Polsce – zaznaczył.

- W Polsce z opóźnieniem doceniamy to, co mamy najlepsze. Na rynkach zagranicznych te produkty już zostały docenione – dodał.

Przyznał, że eksport to niewielka część naszej produkcji firmy Jantoń. - 95 proc. naszej sprzedaży to rynek polski – wyliczył.

- W najbliższych 5 latach chcemy być największą firmą w branży winiarskiej na rynku polskim, ale nasze plany tutaj się nie kończą – zdradził Nowak.

- Nie wykluczamy wejścia na giełdę, ale teraz skupiamy się na realizacji planów rozwojowych, na które mamy zapewnione środki – dodał.

Przemysł spożywczy
Upadła Manufaktura Piwa Wódki i Wina. Palikot w areszcie. Czy to początek końca?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Przemysł spożywczy
Czeczen właścicielem aktywów Danone w Rosji. Jest odznaczony „Orderem Kadyrowa”
Przemysł spożywczy
Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.
Przemysł spożywczy
Święta, święta i… do kosza. Wyrzucamy 1,6 kg świątecznego jedzenia na osobę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Przemysł spożywczy
Coca-Cola wycofuje się z własnych obietnic. Nie będzie mocnego odwrotu od plastiku