Rośnie rynek kawy w Chinach. Starbucks dominuje

W ojczyźnie herbaty kawa zyskuje na popularności. Korzystają na tym i Starbucks, i jego konkurenci.

Aktualizacja: 05.12.2017 13:43 Publikacja: 05.12.2017 13:40

Rośnie rynek kawy w Chinach. Starbucks dominuje

Foto: Bloomberg

Chiny od zawsze kojarzyły się z herbatą. To w nich się narodziła i to z Chin pochodzi wiele znanych odmian i gatunków. Ale Chińczycy nie chcą pić już tylko herbaty, od kilku lat na popularności zyskuje pochodząca z Afryki i odkryta dla świata przez Arabów kawa. A na chińskim rynku dominuje Starbucks, dla którego Państwo Środka stało się najważniejszym rynkiem po USA. Tak ważnym, że za 1,3 mld dolarów Starbucks wykupił udziały w swojej spółce joint venture, by lepiej kontrolować swoje chińskie interesy.

Amerykańska sieć kawiarni Starbucks kontroluje już 54,8 procenta wartego 3,81 mld dolarów rynku kawiarni w Chinach. W 2013 udział tej sieci wynosił 31,5 procenta. Wyprzedza znacząco swoich konkurentów, wśród których najpoważniejszym jest… McDonald’s z siecią McCafe.

- Wraz ze wzrostem klasy średniej rośnie szansa na powiększenie chińskiego rynku – stwierdził prezes StarbucksaHoward Schultz przy okazji otwarcia palarni kawy w Chinach. Celem korporacji, zdaniem prezesa, jest zwiększenie liczby kawiarni w Chinach do 10 tysięcy. Co jest więcej niż możliwe – w samym Szanghaju jest łącznie 6,5 tysiąca różnych kawiarni, od sieciówek takich jak Starbucks poprzez modne niezależne kawiarnie aż po punkty sprzedaży gorącej kawy w piekarniach. Do tego dochodzi sprzedaż kawy w sklepach typu convenience (tak jak w polskich Żabkach itp.).

Chiński rynek przyciąga innych liczących się graczy. Niedawno swój pierwszy lokal otworzyła sieć Peet’sCoffee, rywalizująca ze Starbucksem na amerykańskim rynku. Chiny stały się też priorytetem dla Massimo Zanetti, oferującej kawiarniom kawy znanych polskim kawoszom marek Segafredo czy Boncafe.

- Ten rynek kwitnie. Dla wszystkich graczy branży kawowej Chiny są przyszłością – powiedział Reutersowi Pascal Heritier, dyrektor operacyjny w Massimo Zanetti.

Rosnący rynek, to rosnące także wymagania klientów. Już teraz można zaobserwować znane z Europy i USA zmiany preferencji konsumentów – odchodzą oni od sieciówek takich jak Starbucks na rzecz mniejszych kawiarni. Coraz chętniej Chińczycy parzą też kawę do domu, ale na tym rynku wciąż dominuje kawa rozpuszczalna. Zmianami preferencji nie martwi się Starbucks.

- Rynek jest olbrzymi – stwierdził Howard Schultz.

Chiny od zawsze kojarzyły się z herbatą. To w nich się narodziła i to z Chin pochodzi wiele znanych odmian i gatunków. Ale Chińczycy nie chcą pić już tylko herbaty, od kilku lat na popularności zyskuje pochodząca z Afryki i odkryta dla świata przez Arabów kawa. A na chińskim rynku dominuje Starbucks, dla którego Państwo Środka stało się najważniejszym rynkiem po USA. Tak ważnym, że za 1,3 mld dolarów Starbucks wykupił udziały w swojej spółce joint venture, by lepiej kontrolować swoje chińskie interesy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”