Reklama

Jak przyjąć do szkoły ucznia z zagranicy

Dzieci przybywające z zagranicy będą przyjmowane do przedszkoli na warunkach i w trybie postępowania rekrutacyjnego dotyczącego obywateli polskich, a o przyjęciu dziecka w trakcie roku szkolnego decyduje dyrektor przedszkola

Publikacja: 14.01.2015 14:30

Jak przyjąć do szkoły ucznia z zagranicy

Foto: www.sxc.hu

10 stycznia weszło w życie rozporządzenie regulujące te kwestie.

Regulacje przepisów w zakresie przyjmowania do publicznych przedszkoli, szkół i placówek dotyczą zarówno dzieci i uczniów-cudzoziemców jak i obywateli polskich, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Wynika to z faktycznej zbieżności sytuacji osób przybywających do polskiego systemu oświaty z zagranicy - niezależnie od posiadanego obywatelstwa.

Uczniowie przybywający z zagranicy będą przyjmowani i kwalifikowani do odpowiedniej klasy oraz przyjmowani do szkół podstawowych i gimnazjów obwodowych właściwych dla ich miejsca zamieszkania z urzędu. Oznacza to, że wszyscy uczniowie do 18 roku życia zamieszkali na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - bez względu na obywatelstwo - będą przyjęci do publicznej szkoły podstawowej i gimnazjalnej.

Natomiast w przypadku szkół pozaobwodowych podstawowych i gimnazjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, sportowych, artystycznych, uczniowie będą kwalifikowani do odpowiedniej klasy oraz przyjmowani do szkół na wolne miejsca, po spełnieniu warunków określonych w rozporządzeniu dla poszczególnych typów szkół, tj. posiadania zaświadczenia lekarskiego, pisemnej zgody rodziców, wyników: prób sprawności fizycznej, sprawdzianu predyspozycji językowych, kompetencji językowych, uzdolnień kierunkowych, badania przydatności, egzaminu wstępnego lub kwalifikacyjnego.

W rozporządzeniu określono również kompetencje dyrektora szkoły w zakresie organizowania w danej szkole procesu przyjmowania uczniów powracających z zagranicy, warunki przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej oraz procedurę odwoławczą w przypadku odmowy przyjęcia ucznia przybywającego z zagranicy do szkoły podstawowej pozaobwodowej, gimnazjum pozaobwodowego, szkół ponadgimnazjalnych, szkół artystycznych.

Reklama
Reklama

Dodatkowo, przyjęte regulacje dotyczą:

- sposobu organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia,

- wysokości stypendium dla uczniów-cudzoziemców otrzymujących stypendium przyznane przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz przypadków, w których stypendium może być obniżone lub zawieszone.

Minister Edukacji Narodowej jest zainteresowana na ile przyjęte w rozporządzeniu rozwiązania będą pomocne dyrektorom przedszkoli, szkół i placówek przy przyjmowaniu uczniów przybywających z zagranicy do szkół.

Uwagi w tym zakresie można zgłaszać bezpośrednio do Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 stycznia 2015 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania do publicznych przedszkoli, szkół i placówek osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, a także organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia (Dz. U. z 2015 r. poz. 31).

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama