Pokazy lotnicze w nowej odsłonie

Urząd Lotnictwa Cywilnego sprawdzi, czy samolot podoła akrobacjom?na niskim pułapie. ?W pokazach zaś będą uczestniczyli lotnicy, którzy wylatali odpowiednią liczbę godzin.

Publikacja: 10.03.2014 08:26

Pokazy lotnicze w nowej odsłonie

Foto: Fotorzepa, Kuba Krzysiak kk Kuba Krzysiak

Dyrektor pokazu lotniczego będzie mógł w trakcie imprezy zmienić załogę samolotu, a także same maszyny. W ten sposób w programie pokazu nie pojawi się luka, jeżeli załoga z jakiś powodów nie będzie mogła wystartować lub samolot nie odpali.

Takie rozwiązania przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia ministra infrastruktury i rozwoju w sprawie lotów próbnych i akrobacyjnych oraz pokazów lotniczych.

Co prawda w maju 2013 r. było ono zmieniane, ale – jak czytamy w uzasadnieniu – sezon lotniczy w zeszłym roku wykazał mankamenty obecnych rozwiązań.

Dzięki temu, gdyby np. piloci nie mogli lecieć i w programie pokazu pojawiła się zbyt długa przerwa, widz nie będzie zmuszony zabijać czasu jedzeniem kiełbasek. Dyrektor będzie mógł dopuścić zamiast nich innych lotników, którzy pierwotnie nie byli zgłoszeni do podniebnych popisów, ale pod określonymi warunkami. Po pierwsze, członkowie nowej załogi muszą mieć odpowiednie uprawnienia. Po drugie, muszą pojawić się na odprawie przed rozpoczęciem pokazów.

Pokazy małych modeli widzowie mogą oglądać z odległości 30 metrów

Zawieść mogą jednak nie tylko ludzie, ale także samolot. Jeśli tak się stanie, to zamiast niego można będzie wystawić inną maszynę.

Projekt określa ponadto, że do zezwolenia na loty na wysokości poniżej 300 m nie będzie trzeba podawać danych właściciela samolotu. Urząd Lotnictwa Cywilnego (UCL) ma za to otrzymać dane statku powietrznego. Dzięki temu, znając parametry maszyny, będzie mógł ocenić, czy podoła ona akrobacjom na niskim pułapie.

Kolejnym ułatwieniem podczas organizacji imprez lotniczych będzie brak konieczności przekazywania kopii uprawnień polskich pilotów. ULC i tak ma ich dane.

Zmiany obejmą też zasady skoków spadochronowych na pokazach. Według projektu do udziału w pokazach zostaną dopuszczeni spadochroniarze, którzy wykonali ponad 200 skoków.

Projekt określa też minimalne godziny nalotu dla pilotów biorących udział w pokazach i akrobacjach. Jest to 400 godzin, w tym 100 w charakterze dowódcy. Piloci szybowców muszą mieć przynajmniej 200 godzin doświadczenia za sterami, z czego 100 jako dowódcy. A motolotniarze – 50 godzin nalotu, a z tego 25 na takiej maszynie jak w pokazie.

etap legislacyjny: konsultacje społeczne

Dyrektor pokazu lotniczego będzie mógł w trakcie imprezy zmienić załogę samolotu, a także same maszyny. W ten sposób w programie pokazu nie pojawi się luka, jeżeli załoga z jakiś powodów nie będzie mogła wystartować lub samolot nie odpali.

Takie rozwiązania przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia ministra infrastruktury i rozwoju w sprawie lotów próbnych i akrobacyjnych oraz pokazów lotniczych.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Praca, Emerytury i renty
Zwolnienie z pracy za krytykę LGBTQ i feministek? Zapadł ważny wyrok
Prawo drogowe
Nowy znak drogowy i zmiany w oznakowaniu przejść dla pieszych. Co muszą wiedzieć kierowcy?
Praca, Emerytury i renty
Część seniorów dostanie w lipcu dwa przelewy. Zasady wypłaty renty wdowiej
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w zasadach przyznawania i wypłaty zasiłku pogrzebowego