Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zadecyduje o wydaniu i o cofnięciu świadectwa dopuszczającego do eksploatacji budowle i urządzenia mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Takie rozwiązanie przewidują wchodzące dziś w życie przepisy nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym.

Zgodnie z nimi producent urządzenia (np. sygnalizatora czy sprzętu do zarządzania ruchem) ma uzyskiwać świadectwo dopuszczające do eksploatacji tylko dla pierwszego egzemplarza. Zanim jednak zostanie ono wydane, budowle i urządzenia przejdą badania techniczne. Ich kolejne egzemplarze będą dopuszczane do użytku na podstawie deklaracji producenta o zgodności z pierwszym egzemplarzem.

Prezes UTK cofnie świadectwo, gdy stwierdzi, że dany typ urządzenia albo budowli zagraża bezpieczeństwu ruchu kolejowego bądź przewozom osób i rzeczy.

Badanie techniczne urządzeń mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego przeprowadzi  instytucja, która uzyska zgodę prezesa UTK. Do tego trzeba będzie jednak spełnić warunki określone w ustawie. Zgodnie z nią taką zgodę otrzyma jednostka niezależna od firm, których produkty ma badać, posiadająca odpowiednią kadrę i sprzęt do przeprowadzania kontroli urządzeń czy budowli.

Podstawa prawna: nowela z 30 sierpnia 2013 r.  ustawy o transporcie kolejowym DzU z 30 września, poz. 1152