Sztuczna inteligencja ułatwi dobór pracodawcy i pracownika

Na Zachodzie już prawie dziewięć na dziesięć firm, a w Polsce co piąta wykorzystuje narzędzia AI w procesie rekrutacji pracowników.

Publikacja: 28.08.2023 03:00

Sztuczna inteligencja ułatwi dobór pracodawcy i pracownika

Foto: Adobe Stock

W najbliższych trzech latach już dwie trzecie polskich firm będzie wspomagać się rozwiązaniami sztucznej inteligencji w HR, w tym w rekrutowaniu nowych pracowników – wynika z najnowszego badania agencji zatrudnienia ManpowerGroup. Na razie jednak tylko 20 proc. pracodawców realizuje z pomocą sztucznej inteligencji niektóre elementy procesów rekrutacyjnych, a podobna grupa (19 proc.) planuje to wprowadzić w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

– Patrząc na dane oraz działania firm, możemy mówić o początku nowego trendu, jakim jest automatyzacja procesów oraz postęp technologiczny w obszarze HR – ocenia Marta Szymańska, menedżer rekrutacji stałej i ekspert rynku pracy w Manpower. O ile w Polsce jest to początek, o tyle na świecie zmiany technologiczne w HR są znacznie bardziej zaawansowane. Według globalnych danych firmy badawczej Mercer już pod koniec zeszłego roku (gdy dopiero startowała kariera ChatGPT) aż 88 proc. firm korzystało z jakichś narzędzi sztucznej inteligencji w procesach HR, w tym w rekrutacji.

Czytaj więcej

Indie stały się globalnym centrum technologii AI

Ponad dwie piąte pracodawców z pomocą AI wyławiało potencjalnych kandydatów na portalach społecznościowych i prawie taka sama grupa wykorzystywała inteligentne chatboty w kontakcie z kandydatami. Aż ośmiu na dziesięciu rekruterów oceniło zaś, że przy wsparciu AI można zatrudnić lepszych kandydatów.

Marta Szymańska potwierdza, że dzięki wdrożeniu elementów sztucznej inteligencji firmy mogą zoptymalizować oraz zautomatyzować wiele zadań – w tym te związane z dopasowaniem kandydatów do pracy. AI daje możliwość szybkiego analizowania wielu CV i ułatwia bardziej przemyślane decyzje o zatrudnieniu. Z kolei chatboty zasilane AI usprawniają pierwszy kontakt z potencjalnym kandydatem, odpowiadając na podstawowe pytania czy też umawiając spotkania z rekruterem.

Jak zaznacza Bryan Hancock, partner w firmie doradczej McKinsey, z pomocą AI pracodawca nie tylko lepiej i szybciej określi wymagania stawiane kandydatom do pracy na danym stanowisku, ale też lepiej spersonalizuje i dopasuje kandydatów, którzy odpowiedzieli na jego ofertę. Jest to szczególnie przydatne w dużych firmach, które stale rekrutują pracowników i nierzadko mają do czynienia z setkami i tysiącami aplikacji. Wiele z tych aplikacji też jest zresztą przygotowanych przy wsparciu AI. Zdaniem Jainity Hogervorst, dyrektor firmy doradczej Aerviva Aviation Consultancy, wykorzystując narzędzia AI, można łatwiej wyróżnić się na tle pozostałych kandydatów. AI nie tylko wygeneruje spersonalizowany i dopasowany do konkretnej firmy list motywacyjny, ale także dostosuje opis doświadczeń i sukcesów zawodowych do wymagań stanowiska, na które aplikujemy. Sztuczna inteligencja może również pomóc przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej.

Nie dość, że przygotuje zestaw typowych pytań zadawanych podczas rekrutacji w danej branży, to jeszcze pomoże opracować najbardziej przekonujące odpowiedzi na te pytania i doradzi, jak się ubrać – by zaprezentować się w najlepszym świetle potencjalnemu pracodawcy. Z pomocą bota AI można również poćwiczyć próbną rozmowę z rekruterem, co potem pomoże zmniejszyć stres podczas rekrutacji.

Z badania ManpowerGroup wynika, że największe pole do wykorzystania AI polskie firmy widzą w obszarze szkoleń, w tym w reskillingu i upskillingu pracowników. Zdaniem Bryana Hancocka inteligentny chatbot może też pełnić rolę doradcy zawodowego. wskazując np., w jakich zawodach możemy wykorzystać swoje umiejętności i jakimi kompetencjami warto je uzupełnić.

W najbliższych trzech latach już dwie trzecie polskich firm będzie wspomagać się rozwiązaniami sztucznej inteligencji w HR, w tym w rekrutowaniu nowych pracowników – wynika z najnowszego badania agencji zatrudnienia ManpowerGroup. Na razie jednak tylko 20 proc. pracodawców realizuje z pomocą sztucznej inteligencji niektóre elementy procesów rekrutacyjnych, a podobna grupa (19 proc.) planuje to wprowadzić w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

– Patrząc na dane oraz działania firm, możemy mówić o początku nowego trendu, jakim jest automatyzacja procesów oraz postęp technologiczny w obszarze HR – ocenia Marta Szymańska, menedżer rekrutacji stałej i ekspert rynku pracy w Manpower. O ile w Polsce jest to początek, o tyle na świecie zmiany technologiczne w HR są znacznie bardziej zaawansowane. Według globalnych danych firmy badawczej Mercer już pod koniec zeszłego roku (gdy dopiero startowała kariera ChatGPT) aż 88 proc. firm korzystało z jakichś narzędzi sztucznej inteligencji w procesach HR, w tym w rekrutacji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Dyrektywa unijna o kobietach rozbije szklany sufit?
Praca
GUS: Polacy ruszyli po wiedzę. Zdobywają ją inaczej niż kiedyś
Praca
Ani szkoły, ani pracy. Ubywa młodych Polaków "trzy razy nie"
Praca
W kogo najczęściej uderza toksyczny stres? Nie w szefów firm
Akcje Specjalne
Naszym celem jest osiągnięcie 9 GW mocy OZE do 2030 roku
Praca
Firmy tną koszty i nie chcą zatrudniać, ale wydają miliardy na benefity pracownicze
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek