Gretchen Rubin wylicza te najpopularniejsze: “Chcę poszerzyć swoje horyzonty”, “Chcę znaleźć mentora”, “Chcę rozwinąć swoje umiejętności”. I przyznaje, że zwykle już po kilku tygodniach takie przyrzeczenia idą w zapomnienie, a pracownicy wpadają w utarte koleiny.
Według Rubin kluczem do tego, by w tym roku dotrzymać noworocznych postanowień, jest przekucie określonych zachowań w nawyki. - Według badań aż 40 proc. naszego codziennego życia kształtują nawyki. Jeśli uda nam się wyrobić sobie właściwe, to nawyki okażą się wyzwalające, bo oszczędzają nam dokonywania nieustannych, męczących wyborów - tłumaczy. I podsuwa następujące strategie:
1. PRZEJRZYSTOŚĆ - zastanów się, na czym konkretnie ci zależy.
Postanowienia w rodzaju “poświęcę więcej czasu na networking (czyli utrzymywanie kontaktu z ludźmi, którzy mogą pomóc w rozwoju kariery)” lub „rozejrzę się za nowym, lepszym miejscem pracy” są zbyt mgliste. Przekuj je w konkretne zadania i czynności, np. „W każdym miesiącu poświęcę co najmniej dwa wieczory na networking”.
2. MONITORING – obserwuj, kontroluj swoje zachowania.