Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 14.11.2009 14:01 Publikacja: 14.11.2009 14:01
Oczywiście ciekawszy jest ten drugi”. Dawniej miał więcej powabu niż dzisiejsze green roomy, w których aktorzy w napięciu czekają na swoje pięć minut na scenie albo korzystną lokatę na liście obsadowej. Wszyscy osobno. Artyści anegdociarze nie mają już publiki.
Kilkadziesiąt lat spędziłem w bufecie Teatru Współczesnego. Najbardziej intelektualnego wówczas teatru. Królowała tu Pelcia, czyli Pelagia, czyli bufetowa. Ona decydowała o wszystkim. O repertuarze, o obsadzie, zwłaszcza o obsadzie. Pamiętam: piję kawkę, przy stole siedzi dwóch największych inteligentów teatru – dyrektor Erwin Axer i kierownik literacki Jerzy Kreczmar. Rozmowa nie schodzi poniżej Tomasza Manna. Pelcia gotuje serdelki. Mann przeplatany jest dywagacjami na temat repertuaru, obrad, planów i pomysłów. Rozmowa zahacza o Basię D. „A może ona by to zagrała?” – proponuje kierownik dyrektorowi. Gwałtowny obrót głowy i skrzywienie ust Pelci wystarczyło. Basia nie zagrała. Myślę, że w każdym teatrze jest Pelcia, ba, w każdej instytucji też. To Pelcia – skrzywieniem ust, ironicznym spojrzeniem – decyduje o awansach i upadkach. Co nią kieruje? Podejrzewam, że w dużej mierze wysokość wpłat na serdelki skrzętnie zapisywana w kajecie. To serdelki decydują o repertuarze, wyborze planu architektonicznego, to serdelkom zawdzięczamy największe szkaradzieństwo Warszawy – Nocnik Fostera na Pl. Piłsudskiego.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Działania naszego państwa wobec Ukrainy stają się zakładnikiem polaryzacji wewnętrznej i spirali nakręcających s...
II wojna światowa wybuchnie 5 stycznia 1940 r. w wyniku sporu Niemiec z Polską o Gdańsk i dostęp Polski do morza...
„RoadCraft” podpowiada pomysł na biznes w dobie kryzysu klimatycznego.
„Jurassic World: Odrodzenie” kolejny raz przypomina, jak chciwe są korporacje.
„Jedyni ludzie, którzy mnie lubili, odeszli” – mówi bohater animacji studia Pixar. Tak, „Elio” zaczyna się od ża...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas