Nowy Jedwabny Szlak

Jeśli zapowiedzi Pekinu się spełnią, Nowy Jedwabny Szlak będzie największym projektem infrastrukturalnym w historii. Złożyć się ma nań ponad 11 tysięcy kilometrów torów kolejowych (plus sieć portów i tras żeglugowych), które połączą Chiny z Europą. Koszt? Bagatela: kilkaset miliardów dolarów.

Aktualizacja: 30.08.2015 21:07 Publikacja: 28.08.2015 02:00

Nowy wiadukt kolejowy w pobliżu Szanghaju: #Chiny w budowie

Nowy wiadukt kolejowy w pobliżu Szanghaju: #Chiny w budowie

Foto: Bloomberg

Projekt stworzenia najpotężniejszej drogi handlowej na świecie po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w sali wykładowej kazachskiego Uniwersytetu im. Nazarbajewa. To tam w październiku 2013 roku przemówił przywódca Chin Xi Jinping. Hasło „Promocja relacji międzyludzkich i tworzenie lepszej przyszłości" porywało umiarkowanie, a jednak wśród zebranych wybuchł entuzjazm, gdy Xi, przypomniawszy „wielki projekt gospodarczy, jakim był starożytny Jedwabny Szlak", zakończył apelem do Kazachów i wszystkich narodów Azji Środkowej o wspólne budowanie lepszego jutra i powrót do dawnych wartości przez powołanie do życia Nowego Jedwabnego Szlaku.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

Tylko 99 zł za rok czytania.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Plus Minus
Jak young adult niszczy literaturę. Książki dla młodzieży pełne bylejakości
Plus Minus
Jan Englert: Nie obrażam się, chcę współpracować z Janem Klatą
Plus Minus
Kiedy upadnie władza Viktora Orbána? Péter Magyar namiesza w węgierskiej polityce
Plus Minus
Kataryna: Czy równie mocno jak Grzegorza Brauna chcemy też ukarać Barta Staszewskiego
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Plus Minus
Tomasz P. Terlikowski: Debata „Super Expressu” pokazała, że katolik nie ma za bardzo na kogo głosować
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne