Reklama
Rozwiń

Nowy Jedwabny Szlak

Jeśli zapowiedzi Pekinu się spełnią, Nowy Jedwabny Szlak będzie największym projektem infrastrukturalnym w historii. Złożyć się ma nań ponad 11 tysięcy kilometrów torów kolejowych (plus sieć portów i tras żeglugowych), które połączą Chiny z Europą. Koszt? Bagatela: kilkaset miliardów dolarów.

Aktualizacja: 30.08.2015 21:07 Publikacja: 28.08.2015 02:00

Nowy wiadukt kolejowy w pobliżu Szanghaju: #Chiny w budowie

Nowy wiadukt kolejowy w pobliżu Szanghaju: #Chiny w budowie

Foto: Bloomberg

Projekt stworzenia najpotężniejszej drogi handlowej na świecie po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w sali wykładowej kazachskiego Uniwersytetu im. Nazarbajewa. To tam w październiku 2013 roku przemówił przywódca Chin Xi Jinping. Hasło „Promocja relacji międzyludzkich i tworzenie lepszej przyszłości" porywało umiarkowanie, a jednak wśród zebranych wybuchł entuzjazm, gdy Xi, przypomniawszy „wielki projekt gospodarczy, jakim był starożytny Jedwabny Szlak", zakończył apelem do Kazachów i wszystkich narodów Azji Środkowej o wspólne budowanie lepszego jutra i powrót do dawnych wartości przez powołanie do życia Nowego Jedwabnego Szlaku.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Plus Minus
Trzęśli amerykańską polityką, potem ruch MAGA zepchnął ich w cień. Wracają
Plus Minus
Kto zapewni Polsce parasol nuklearny? Ekspert z Francji wylewa kubeł zimnej wody
Plus Minus
„Brzydka siostra”: Uroda wykuta młotkiem
Plus Minus
„Super Boss Monster”: Kto wybudował te wszystkie lochy
Plus Minus
„W głowie zabójcy”: Po nitce do kłębka