Reklama
Rozwiń
Reklama

Nazwa firmy nie może wprowadzać w błąd

Jeśli dwu przedsiębiorców posługuje się nazwą taką samą lub łudząco podobną, prawo do niej ma ten, który zaczął używać jej pierwszy

Publikacja: 09.11.2010 03:58

Nazwa firmy nie może wprowadzać w błąd

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Potwierdził to [b]Sąd Najwyższy (sygn. CSK 191/10)[/b] w sprawie, w której kością niezgody stała się nazwa "Złoty Róg".

Kajetan P. używa jej od 13 – 14 lat na oznaczenie działalności, którą prowadzi w trzech punktach gastronomicznych. Jeden z nich to letni bar piwny przy ulicy Wolności w Kaliszu. Ta nazwa widnieje nad barem, na pieczątkach, ulotkach, fakturach itd. Kajetan P. nie zadbał jednak o jej zarejestrowanie w Urzędzie Patentowym i nie ma prawa ochronnego.

W grudniu 2005 r. pod tym samym adresem restaurację pod nazwą "Złoty Róg Browar Kaliski" otworzyła spółka z o.o. POZ – Garden, która sprzedaje w niej produkowane przez siebie piwo. Ta nazwa stanowi element kompozycji słownograficznej w postaci owalu. Obok stylizowanych słów "Złoty Róg" umieszczone są słowa "Browar Kaliski" oraz napis "Kacper Schulz 1677 r." na tle zarysu kamienicy, w której mieści się browar. Przed wojną w tym miejscu znajdował się sklep "Złoty Róg". Tą nazwą oznaczony jest również pobliski przystanek autobusowy.

W 2007 r. Kajetan P. wystąpił przeciw spółce, domagając się ochrony na podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=845EC053B16E324D8C4A9C0E55E468AA?id=170546]ustawy z 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji[/link].

Sąd I instancji udzielił mu jej, orzekając zakaz używania przez spółkę nazwy "Złoty Róg" dla działalności prowadzonej we wskazanym lokalu, usunięcia jej ze wszystkich przedmiotów nią oznaczonych, a zwłaszcza reklam, neonów i szklanek, a także zamieszczenia w prasie przeprosin.

Reklama
Reklama

W ocenie sądu choć nazwy, którymi posługują się przedsiębiorcy, nie są identyczne, to ze względu na ich podobieństwo, bliskość położenia i podobieństwo usług, są dla klientów i dostawców mylące. Świadczą o tym m.in. pomyłki telefoniczne, niewłaściwie adresowane reklamacje klientów.

Sąd uznał, że posługując się w oznaczaniu swej restauracji nazwą "Złoty Róg", spółka dopuściła się czynu nieuczciwej konkurencji opisanego w art. 5 ustawy z 1993 r.

Sąd II instancji zmienił ten wyrok i żądania Kajetana P. oddalił. W jego ocenie w tym wypadku nie ma niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd. Nazwa, której używa spółka, jest odmienna, a sporadyczne pomyłki nie świadczą o mylącym oznaczeniu jej restauracji.

Wskutek skargi kasacyjnej Kajetana P., [b]SN wyrokiem z czerwca 2009 r. [/b]uchylił ten werdykt i sprawa wróciła do ponownego rozpoznania. Tym razem sąd II instancji oddalił apelację spółki od wyroku I instancji i zaakceptował rozstrzygnięcie korzystne dla Kajetana P.

Sprawa ponownie trafiła na wokandę SN, tym razem wskutek skargi kasacyjnej spółki, i zakończyła się ostateczną jej przegraną. SN oddalił jej skargę.

– [b]Czyn nieuczciwej konkurencji jako delikt może wyczerpywać dyspozycję więcej niż jednego przepisu[/b] – tłumaczyła sędzia Teresa Bielska-Sobkowicz. – Tak właśnie jest w tej sprawie, w której zastosowanie mają art. 5 oraz art. 3 ustawy z 1993 r., będący klauzulą generalną. W myśl art. 3 [b]czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, ale tylko jeśli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. [/b]

Reklama
Reklama

Sędzia odniosła się m.in. do argumentów spółki, że w razie uznania pierwszeństwa nikt nie mógłby prowadzić działalności pod nazwą "Złoty Róg," skoro przed wojną istniał w tym samym miejscu sklep pod tą nazwą. Stwierdziła, że [b]prawo pierwszeństwa nie jest wieczne. Nie można się powoływać na zastrzeżenie pierwszeństwa dla nieistniejącego podmiotu[/b]. Istotne jest to, że potem sporną nazwą pierwszy zaczął się posługiwać Kajetan P. i że weszła ona w skład jego przedsiębiorstwa.

Nie jest to nazwa historyczna ani geograficzna, która nie może być zastrzeżona dla jednego przedsiębiorcy. To [b]nazwa zwyczajowa i posługiwanie się nią na oznaczenie podobnych przedsiębiorstw w sposób ewidentny wprowadza w błąd[/b].

Potwierdził to [b]Sąd Najwyższy (sygn. CSK 191/10)[/b] w sprawie, w której kością niezgody stała się nazwa "Złoty Róg".

Kajetan P. używa jej od 13 – 14 lat na oznaczenie działalności, którą prowadzi w trzech punktach gastronomicznych. Jeden z nich to letni bar piwny przy ulicy Wolności w Kaliszu. Ta nazwa widnieje nad barem, na pieczątkach, ulotkach, fakturach itd. Kajetan P. nie zadbał jednak o jej zarejestrowanie w Urzędzie Patentowym i nie ma prawa ochronnego.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Sejm przyjął ustawę
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama