Z AIG do browaru

Jacek Pastuszka, nowy prezes Carlsberg Polska. 9 stycznia 2009 r. zacznie kierować trzecim producentem piwa w Polsce. Debiutuje w branży, którą czekają ciężkie czasy

Publikacja: 10.12.2008 02:52

Jacek Pastuszka, nowy prezes Carlsberg Polska

Jacek Pastuszka, nowy prezes Carlsberg Polska

Foto: Rzeczpospolita

Następca Marcina Piróga – który w lipcu 2008 r. po ośmiu latach zrezygnował z funkcji prezesa Carlsberg Polska – nie jest znany producentom piwa działającym na krajowym rynku. Dla zarządu duńskiego koncernu, który wybrał nowego prezesa, liczy się jednak przede wszystkim to, co 45-letni Jacek Pastuszka dokonał w innych niż piwna branżach. – Cieszę się, że zespół Carlsberg Polska zostanie wzmocniony o osobę z tak bogatym i różnorodnym doświadczeniem– mówi Alex Myers, wiceprezes zarządu Carlsberg Breweries.

Nowy szef Carlsberga przez ostatnie dwa lata był prezesem czołowej firmy ubezpieczeniowej w Polsce – Amplico AIG Life. Uważają go tam za szefa, który zawsze stara się grać fair.

Zanim stanął na czele Amplico, przez rok pełnił tam funkcję wiceprezesa odpowiedzialnego m.in. za sprzedaż, w której specjalizuje się od początku swojej drogi zawodowej. Wszystkie szczeble kariery w strukturach sprzedaży przeszedł w firmie Procter & Gamble, w której zaczął pracować w 1991 r. po ukończeniu Wydziału Handlu Zagranicznego Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Po pięciu latach pracy w Polsce wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie został kierownikiem zespołu odpowiadającego za współpracę Procter & Gamble z siecią Wal-Mart. W 1999 r. zaczął zajmować się z ramienia P&G rozwijaniem współpracy z Tesco w Europie Środkowo -Wschodniej oraz Azji Południowej.

Po dwóch latach wrócił do Polski, gdzie został dyrektorem handlowym w należącej do francuskiego koncernu firmie Danone Polska. Po pewnym czasie przejął także sprzedaż w krajach bałtyckich. – Zbudował silny zespół i osiągał bardzo dobre wyniki – wspomina Przemysław Pohrybieniuk, kolega Jacka Pastuszki, obecnie rzecznik prasowy Danone. Według niego nowy szef Carlsberga jest typem silnego lidera, który potrafi działać strategicznie. Jednocześnie jest skromny i dostępny, szczególnie dla swoich współpracowników.

Funkcję prezesa Carlsberga obejmuje w trudnym dla rynku piwa momencie. Po kilku latach hossy branża spodziewa się spadku sprzedaży, co z pewnością zaostrzy konkurencję. Kierując firmą – która z udziałami na poziomie ok. 14 proc. zajmuje trzecie miejsce – będzie musiał zmierzyć się z liderem Kompanią Piwowarską i wiceliderem grupą Żywiec. Pewne jest bowiem, że żadna z nich nie będzie chciała stracić wpływów na kurczącym się rynku.

Pastuszka podkreśla, że nie boi się wyzwań. Wierzy, że znajomość branży dóbr szybkozbywalnych pozwoli mu wnieść coś nowego do strategii Carlsberga. Nie jest wykluczone, że wprowadzi w życie któryś z nawyków skutecznego działania Stephen’a Coveya, których – jak mówią znajomi – jest wielkim miłośnikiem.

Następca Marcina Piróga – który w lipcu 2008 r. po ośmiu latach zrezygnował z funkcji prezesa Carlsberg Polska – nie jest znany producentom piwa działającym na krajowym rynku. Dla zarządu duńskiego koncernu, który wybrał nowego prezesa, liczy się jednak przede wszystkim to, co 45-letni Jacek Pastuszka dokonał w innych niż piwna branżach. – Cieszę się, że zespół Carlsberg Polska zostanie wzmocniony o osobę z tak bogatym i różnorodnym doświadczeniem– mówi Alex Myers, wiceprezes zarządu Carlsberg Breweries.

Pozostało 80% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska