Reklama

Nowe obszary wzrostu gospodarczego Polski

Szans dla przyszłości Polaków należy upatrywać raczej w konkretnych działaniach na rzecz rozwoju i ekspansji polskich firm niż w kolejnych furtkach dla zarobkowej emigracji – przekonuje Mateusz Morawiecki, prezes BZ WBK.

Aktualizacja: 02.01.2015 09:35 Publikacja: 02.01.2015 04:12

Mateusz Morawiecki, prezes BZ WBK

Mateusz Morawiecki, prezes BZ WBK

Foto: materiały prasowe

Ostatni Kongres Obywatelski dokonał syntezy dwóch obszarów kompetencji niezbędnych do szybkiego rozwoju Polski. Modne ostatnio „kompetencje miękkie" – między innymi kapitał społeczny, kreatywność, wzajemne zaufanie, zdolność do współpracy – same w sobie nie wystarczą. Mogą skutecznie działać tylko w ramach dojrzałych, samouczących się i nowoczesnych instytucji, efektywnych sądów, przejrzystych procesów legislacyjnych, prorozwojowego budżetu państwa i budżetów samorządowych.

Jak w soczewce widać te niedoskonałości na przykładzie PPP – partnerstwa publiczno-prywatnego – czy raczej braku projektów tego typu. Tu sztywność procedur i brak dopasowanych do rzeczywistości ram prawnych i finansowych spotyka się z nieufnością urzędniczą i inercją instytucji powołanych do wdrażania PPP. W efekcie od lat nie ma prawie żadnych przykładów wdrożenia projektu w takim trybie. A tymczasem praca nad poprawą efektywności tego rodzaju instytucjonalnych i regulacyjnych rozwiązań jest niezbędna, byśmy mogli myśleć o nowych obszarach wzrostu gospodarczego Polski i lepszej przyszłości.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Joanna Burnos: Czy Europa jest na rozdrożu? Fakty zamiast uproszczeń
Opinie Ekonomiczne
Prof. Sławiński: Wzrost w cieniu strat startupów
Opinie Ekonomiczne
Prof. Orłowski: Koniec drożyzny?
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: List w obronie przedsiębiorców
Opinie Ekonomiczne
Aleksandra Ptak-Iglewska: Butelka symbolem cwaniactwa
Reklama
Reklama