Franky Zapata wpadł do kanału La Manche

Niepowodzeniem zakończyła się pierwsza próba dokonania przelotu nad kanałem La Manche na latającej desce (flyboard). Francuski wynalazca Franky Zapata wpadł do wody podczas próby międzylądowania.

Aktualizacja: 25.07.2019 11:30 Publikacja: 25.07.2019 06:39

Franky Zapata w chwilę po starcie

Franky Zapata w chwilę po starcie

Foto: AFP

arb, zew

Nazywany "latającym żołnierzem" Zapata miał przelecieć na "latającej desce" nad kanałem La Manche w 20 minut.

Francuz wystartował tuż po godz. 9 czasu polskiego. Po ok. 10 minutach lotu, podczas próby międzylądowania w celu uzupełnienia paliwa, Franky Zapata nie trafił w pływającą platformę i wpadł do wody.

Nie odniósł obrażeń.

"Zabrakło centrymetrów"

- To wielkie rozczarowanie. Musiało mu zabraknąć centymetrów - powiedział członek zespołu Francuza w rozmowie z BFM TV. - Ćwiczyliśmy ten manewr dziesiątki razy i to przy bardziej wzburzonym morzu - dodał.

Franky Zapata wznosi się na latającej desce (flyboard) tuż po rozpoczęciu próby przelotu nad kanałem

Franky Zapata wznosi się na latającej desce (flyboard) tuż po rozpoczęciu próby przelotu nad kanałem La Manche

Foto: AFP

Franky Zapata to sportowiec, który ściga się na skuterach wodnych (ma tytuł mistrza świata w tej dyscyplinie), ale jest też założycielem firmy Zapata Racing, która stworzyła latającą deskę tzw. Flyboard.

Zapata twierdzi, że jego flyboard może osiągnąć prędkość nawet 190 km na godzinę i może bez lądowania lecieć przez ok. 10 minut. Zasilany jest paliwem lotniczym.

Zapata chciał przelecieć nad kanałem La Manche w 110. rocznicę pierwszego lotu samolotem nad kanałem, którego 25 lipca 1909 r. dokonał Louis Bleriot.

Franky Zapata chciał powtórzyć na latającej desce samolotowy wyczyn Louisa Bleriota

Franky Zapata chciał powtórzyć na latającej desce samolotowy wyczyn Louisa Bleriota

Foto: AFP

40-letni Zapata zaplanował start z Sangatte niedaleko Calais, zaś lądowanie w rejonie St Margaret’s Bay, niedaleko Dover. W połowie drogi Zapata miał wylądować, aby uzupełnić paliwo. Wynalazca miał lecieć z prędkością ok. 140 km na godzinę.

W rozmowie z "Le Parisien" Zapata mówił, że lot nad La Manche to "realizacja marzenia". Podkreślał, że lot nie będzie łatwy i dawał sobie 30 proc. szans na powodzenie. Jak mówił w czasie Dnia Bastylii użył jedynie 3 proc. możliwości latającej deski. Tymczasem, aby pokonać La Manche, musi wykorzystać 99 proc. jej możliwości.

Franky Zapata tuż po starcie

Franky Zapata tuż po starcie

Foto: AFP

Początkowo Zapata chciał zrobić dwa przystanki w czasie lotu, ale francuskie władze nie wydały zgody na to, aby w obrębie francuskich wód terytorialnych znalazł się statek, na którym miałoby mieć miejsce międzylądowanie. Władze tłumaczyły to dużym ruchem w rejonie kanału La Manche. Dlatego Zapata miał wylądować na statku znajdującym się poza francuskimi wodami terytorialnymi. Ocenił, że z tego powodu lot stał się "10 razy trudniejszy".

Franky Zapata przygotowujący się do przelotu na latającej desce nad kanałem La Manche

Franky Zapata przygotowujący się do przelotu na latającej desce nad kanałem La Manche

Foto: AFP

Nazywany "latającym żołnierzem" Zapata miał przelecieć na "latającej desce" nad kanałem La Manche w 20 minut.

Francuz wystartował tuż po godz. 9 czasu polskiego. Po ok. 10 minutach lotu, podczas próby międzylądowania w celu uzupełnienia paliwa, Franky Zapata nie trafił w pływającą platformę i wpadł do wody.

Pozostało 88% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska