Najszybszy na świecie jacht żaglowy

Najszybszy jacht na świecie przygotowuje się do rekordowego opłynięcia globu. Ma to zająć 40 dni

Publikacja: 05.09.2012 00:25

Ten trimaran pływa z prędkością ponad 100 km na godzinę

Ten trimaran pływa z prędkością ponad 100 km na godzinę

Foto: DEMANGE/Gamma-Rapho/Getty Images

Francuski trimaran „Hydroptere DCNS" wygrał regaty Ronstan Bridge to Bridge w zatoce San Francisco. Na dystansie mili morskiej (1852 m) uzyskał prędkość 37,5 węzła (69,5 km/godz.). Osiągnięcie to odbiega od rekordu świata ustanowionego przez ten jacht: w 2009 roku uzyskał on 50,17 węzła (92,91 km/godz.), a rok później osiągnął nawet 61 węzłów (112,12 km/godz.), ale przy tej ostatniej próbie, na Morzu Śródziemnym, odbił się od większej fali i przewrócił. Rekord nie został uznany, gdyż wymagane jest utrzymanie prędkości na dystansie co najmniej 500 m. Rekordy zatwierdza World Sailing Speed Record Council.

Mimo „słabego" wyniku Alain Thebault jest zadowolony, ponieważ „Hydroptere DCNS" (DCNS to koncern przemysłowy specjalizujący się w produkcji uzbrojenia morskiego) startował po przeróbkach zmniejszających prędkość, ale zwiększających dzielność jednostki.

Żeglarz szykuje go do rejsu oceanicznego z Los Angeles do Honolulu, a potem wokół globu, zamierza zdobyć Jules Verne Trophy, czyli opłynąć świat najszybciej pod żaglami. Trofeum należy obecnie do francuskiego trimaranu „Banque Populaire V", którym dowodził Loick Peyron – opłynął świat w ciągu 45 dni 13 godzin 42 minut, 53 sekund.

– Naszym celem jest pobicie wielkich oceanicznych rekordów. Między innymi zamierzamy opłynąć dookoła kulę ziemską w ciągu 40 dni – oświadczył Alain Thebault.

Jest to bardzo prawdopodobne. W pracach projektowych uczestniczyli specjaliści z jednej z najlepszych politechnik na świecie – szwajcarskiej Ecole Polytechnique Federale w Lozannie. Brał w nich udział także Philippe Perner, jeden z ojców francuskiego myśliwca Rafale. Kadłuby powstały w szwajcarskiej stoczni Ecublens nad Jeziorem Genewskim. Specjalne płetwy unoszące trimaran nad wodą zaprojektowali i zbudowali inżynierowie w fabryce Airbusa w Nantes. Maszt, bom i podstawowe elementy osprzętu z włókna węglowego, a nawet żagle z kewlaru pochodzą z zakładów zbrojeniowych DCNS.

Trimaran to trzykadłubowiec. Środkowy, największy, ma długość 18 m. Boczne kadłuby, pływaki, to polinezyjski wynalazek sprzed 1500 lat. W „Hydroptere" pełnią także rolę balastu, wbudowane są w nie zbiorniki o pojemności 800 litrów. Woda wlewa się do nich automatycznie, zapewniając równowagę, w zależności od kursu względem wiatru. Zadaniem balastu jest utrzymywanie jednostki w pozycji wyprostowanej, niedopuszczanie, aby pływał w malowniczym przechyle, tak jak jachty jednokadłubowe, zwiększa to bowiem powierzchnię styku kadłubów z wodą, a tym samym zwiększa opór stawiany przez wodę i zmniejsza szybkość. W środkowym kadłubie też jest wodny balast, zapobiega on stawaniu dęba.

Tajemnica niezwykłej prędkości „Hydroptere" tkwi w „podwoziu", a raczej „podwodziu". Pod bocznymi pływakami umieszczone są płetwy długości 6 m. Gdy nacisk wody na nie osiąga 30 ton, rozpościerają się i przybierają pozycję nachyloną o 45 st. w stosunku do osi poprzecznej jachtu.

Nacisk taki osiągany jest przy prędkości 10 węzłów (18,5 km/godz). „Hydroptere" staje się wtedy wodolotem, ani środkowy kadłub, ani boczne pływaki nie stykają się z wodą, jacht unosi się ponad jej powierzchnią.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora k.kowalski@rp.pl

Francuski trimaran „Hydroptere DCNS" wygrał regaty Ronstan Bridge to Bridge w zatoce San Francisco. Na dystansie mili morskiej (1852 m) uzyskał prędkość 37,5 węzła (69,5 km/godz.). Osiągnięcie to odbiega od rekordu świata ustanowionego przez ten jacht: w 2009 roku uzyskał on 50,17 węzła (92,91 km/godz.), a rok później osiągnął nawet 61 węzłów (112,12 km/godz.), ale przy tej ostatniej próbie, na Morzu Śródziemnym, odbił się od większej fali i przewrócił. Rekord nie został uznany, gdyż wymagane jest utrzymanie prędkości na dystansie co najmniej 500 m. Rekordy zatwierdza World Sailing Speed Record Council.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”