Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 07.12.2015 19:00 Publikacja: 07.12.2015 19:00
Toyota Mirai – pierwszy seryjnie produkowany samochód na wodór. Auto wychwytuje także energię powstającą podczas hamowania. Moc baterii to 114 kW, czyli 154 KM. Prędkość maksymalna: 179 km/h. Przyspieszenie do 100 km/h: 9 sekund. Zasięg 502 km. Czas tankowania: 3 minuty. Cena auta w Japonii to 6,7 mln jenów, czyli 214 tys. PLN. Nabywca otrzymuje jednak państwową dotację równą jednej trzeciej ceny.
Foto: materiały prasowe
Prezes firmy Akio Toyoda wskazuje, że wodór można produkować z wody, stosując do elektrolizy prąd z elektrowni wiatrowych. Źródłem wodoru może być także biogaz. Z prac Toyoty korzysta BMW, nad pojazdami napędzanymi ogniwami paliwowymi pracują także Hyundai, Honda i Mercedes.
Pierwszym seryjnym autem na wodór jest Toyota Mirai. Jej ogniwa paliwowe o mocy 114 kW zapewniają prąd silnikowi elektrycznemu. Samochód zużywa do 0,8 kg wodoru na 100 km, co przy cenie paliwa poniżej 10 euro za kilogram daje koszty jazdy nieco niższe od wersji benzynowych.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
W najnowszym odcinku podcastu „Rzecz w tym” Bogusław Chrabota rozmawia z prof. Pawłem Poszytkiem, ekspertem zajm...
DeepSeek, Alibaba i inni. Jak chińska rewolucja w AI wpłynie na przyszłość technologii, biznesu i globalnej rywa...
Rozpoczęła się 6. edycja konkursu Kod Innowacji, skierowanego do firm i start-upów. W tym roku nagrodzone zostan...
B-21 "Raider" Sił Powietrznych USA odbył w piątek swój pierwszy lot, przybliżając moment wprowadzenia do floty...
Naukowcy z japońskiego uniwersytetu wykorzystali sztuczną inteligencję do stworzenia systemu, który - jak twierd...
Wspiera edukację, lokalne społeczności oraz pracowników w ich trudnych życiowych momentach. Od 35 lat duński holding VKR – właściciel marek VELUX oraz spółek siostrzanych konsekwentnie pokazuje, że kapitał społeczny jest tak samo ważny jak kapitał finansowy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas