Polska nie wiedzie prymu w regionie

Na rynkach wschodzących Europy trwa boom na centra handlowe. Jednak to nie Polska jest liderem, choć w połowie tego roku w budowie był prawie milion mkw. powierzchni centrów handlowych, a plany deweloperów do roku 2010 przewidują kolejne 1,5 miliona metrów kwadratowych

Publikacja: 09.11.2008 10:00

Centrum handlowe Port Łódź wraz ze sklepem Ikea (projekt)

Centrum handlowe Port Łódź wraz ze sklepem Ikea (projekt)

Foto: Materiały Inwestora

Z raportu firmy Cushman & Wakefield (C&W) wynika, że to w Rosji i na Ukrainie zasoby powierzchni w centrach handlowych w ciągu 18 miesięcy zwiększą się ponad dwukrotnie, a w Bułgarii mają wzrosnąć o 400 procent.

– Do końca 2008 r. przybędzie 15 milionów mkw. powierzchni handlowej w nowo otwartych centrach handlowych w Europie – policzyli analitycy C&W. To najwyższa liczba od 1965 r., kiedy to firma rozpoczęła badania dotyczące rozwoju centrów handlowych w Europie. 15 milionów mkw. stanowi szesnastokrotność powierzchni największego planowanego centrum handlowego na świecie Mall of Arabia, w Dubaju.

C&W podaje, że biorąc pod uwagę 18 miesięcy (od lipca 2008 r. do końca 2009 r.), wielkość planowanej powierzchni handlowej w centrach handlowych w Europie wyniesie 26 milionów mkw., z czego 58 proc. przypada na wschodzące rynki Rosji, Ukrainy i Turcji.

Rosja z 10 milionami mkw. powierzchni w budowie po raz kolejny została liderem rankingu nowej powierzchni w centrach handlowych w Europie, które mają zostać oddane do użytku pomiędzy lipcem 2008 r. a końcem 2009 r. Na uwagę zasługuje 14 dużych projektów regionalnych, z których każdy przekracza 100 tys. mkw.

Największym projektem, którego ukończenie planuje się na koniec 2009 r., jest Forum Istanbul w Turcji, którego powierzchnia wyniesie ponad 172 tys. mkw.

W porównaniu z sąsiadującymi krajami rozwój centrów handlowych w Bułgarii w pierwszej połowie 2008 r. był wolniejszy (na poziomie nieco poniżej 350 tys. mkw. nowej powierzchni w budowie, jednak w ciągu 18 miesięcy analitycy C&W spodziewają się 400-procentowego wzrostu podaży).

Z raportu C&W wynika też, że Hiszpania i Włochy uzyskały najlepsze wyniki w Zachodniej Europie, jeśli chodzi o ilość powierzchni w centrach handlowych oddanej do użytku w pierwszej połowie 2008 r. Wielka Brytania może natomiast poszczycić się największymi ukończonymi projektami centrów handlowych.

Łączna powierzchnia w oddanych trzech projektach wyniosła 280 000 mkw., z czego 151 tys. mkw. stanowi projekt Liverpool One, największe centrum handlowe otwarte w Europie. Na wielkość ukończonej powierzchni handlowej w Hiszpanii miała wpływ realizacja projektów regionalnych, takich jak projekt Islazul o powierzchni 90 tys. mkw. w Madrycie oraz centrum handlowe Ballonti o powierzchni 53 tys. mkw. w Portugalete. Łącznie dzięki otwarciu 16 nowych centrów handlowych na rynku przybędzie dodatkowo około 400 tys. mkw.

Włochy, które zajmują czwartą pozycję pod względem ukończonej nowej powierzchni, odnotowały w zeszłym roku rekordowe wyniki, dzięki oddaniu do użytku dużych projektów regionalnych.

[ramka][srodtytul]Katarzyna Michnikowska,starszy analityk z działu doradztwa Cushman & Wakefield w Polsce[/srodtytul]

– W końcu czerwca 2008 r. w budowie było w Polsce ok. 1 mln mkw. powierzchni centrów handlowych, z tego aż 62 proc. w mniejszych ośrodkach miejskich. Plany deweloperów do 2010 r. obejmują dodatkowe 1,5 mln mkw. powierzchni centrów handlowych, zlokalizowanych głównie w miastach średniej i małej wielkości. Wybrane projekty planowane do realizacji obejmują: Galeria Ostrovia w Ostrowie Wielkopolskim, Galeria Sanowa w Przemyślu, Galeria Słoneczna w Radomiu, Forum w Bytomiu. Z projektów przygotowywanych do realizacji w dużych aglomeracjach warto wymienić: Serenada w Krakowie, Młode Miasto w Gdańsku i w Łodzi centrum handlowe Port Łódź wraz ze sklepem Ikea.[/ramka]

Z raportu firmy Cushman & Wakefield (C&W) wynika, że to w Rosji i na Ukrainie zasoby powierzchni w centrach handlowych w ciągu 18 miesięcy zwiększą się ponad dwukrotnie, a w Bułgarii mają wzrosnąć o 400 procent.

– Do końca 2008 r. przybędzie 15 milionów mkw. powierzchni handlowej w nowo otwartych centrach handlowych w Europie – policzyli analitycy C&W. To najwyższa liczba od 1965 r., kiedy to firma rozpoczęła badania dotyczące rozwoju centrów handlowych w Europie. 15 milionów mkw. stanowi szesnastokrotność powierzchni największego planowanego centrum handlowego na świecie Mall of Arabia, w Dubaju.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Nieruchomości
Ministra Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz: Nie bójmy się katastru
Nieruchomości
Mniej spekulacyjnych inwestycji na rynku magazynów. Czego potrzebują najemcy?
Nieruchomości
Biura na mniejszej fali. Co z cenną ziemią pod zabudowę komercyjną?
Nieruchomości
Polski kapitał przejął biurowiec od Archicomu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Nieruchomości
To dobry czas na kupno mieszkania? Polacy o nieruchomościach