Polska nie wiedzie prymu w regionie

Na rynkach wschodzących Europy trwa boom na centra handlowe. Jednak to nie Polska jest liderem, choć w połowie tego roku w budowie był prawie milion mkw. powierzchni centrów handlowych, a plany deweloperów do roku 2010 przewidują kolejne 1,5 miliona metrów kwadratowych

Publikacja: 09.11.2008 10:00

Centrum handlowe Port Łódź wraz ze sklepem Ikea (projekt)

Centrum handlowe Port Łódź wraz ze sklepem Ikea (projekt)

Foto: Materiały Inwestora

Z raportu firmy Cushman & Wakefield (C&W) wynika, że to w Rosji i na Ukrainie zasoby powierzchni w centrach handlowych w ciągu 18 miesięcy zwiększą się ponad dwukrotnie, a w Bułgarii mają wzrosnąć o 400 procent.

– Do końca 2008 r. przybędzie 15 milionów mkw. powierzchni handlowej w nowo otwartych centrach handlowych w Europie – policzyli analitycy C&W. To najwyższa liczba od 1965 r., kiedy to firma rozpoczęła badania dotyczące rozwoju centrów handlowych w Europie. 15 milionów mkw. stanowi szesnastokrotność powierzchni największego planowanego centrum handlowego na świecie Mall of Arabia, w Dubaju.

C&W podaje, że biorąc pod uwagę 18 miesięcy (od lipca 2008 r. do końca 2009 r.), wielkość planowanej powierzchni handlowej w centrach handlowych w Europie wyniesie 26 milionów mkw., z czego 58 proc. przypada na wschodzące rynki Rosji, Ukrainy i Turcji.

Rosja z 10 milionami mkw. powierzchni w budowie po raz kolejny została liderem rankingu nowej powierzchni w centrach handlowych w Europie, które mają zostać oddane do użytku pomiędzy lipcem 2008 r. a końcem 2009 r. Na uwagę zasługuje 14 dużych projektów regionalnych, z których każdy przekracza 100 tys. mkw.

Największym projektem, którego ukończenie planuje się na koniec 2009 r., jest Forum Istanbul w Turcji, którego powierzchnia wyniesie ponad 172 tys. mkw.

W porównaniu z sąsiadującymi krajami rozwój centrów handlowych w Bułgarii w pierwszej połowie 2008 r. był wolniejszy (na poziomie nieco poniżej 350 tys. mkw. nowej powierzchni w budowie, jednak w ciągu 18 miesięcy analitycy C&W spodziewają się 400-procentowego wzrostu podaży).

Z raportu C&W wynika też, że Hiszpania i Włochy uzyskały najlepsze wyniki w Zachodniej Europie, jeśli chodzi o ilość powierzchni w centrach handlowych oddanej do użytku w pierwszej połowie 2008 r. Wielka Brytania może natomiast poszczycić się największymi ukończonymi projektami centrów handlowych.

Łączna powierzchnia w oddanych trzech projektach wyniosła 280 000 mkw., z czego 151 tys. mkw. stanowi projekt Liverpool One, największe centrum handlowe otwarte w Europie. Na wielkość ukończonej powierzchni handlowej w Hiszpanii miała wpływ realizacja projektów regionalnych, takich jak projekt Islazul o powierzchni 90 tys. mkw. w Madrycie oraz centrum handlowe Ballonti o powierzchni 53 tys. mkw. w Portugalete. Łącznie dzięki otwarciu 16 nowych centrów handlowych na rynku przybędzie dodatkowo około 400 tys. mkw.

Włochy, które zajmują czwartą pozycję pod względem ukończonej nowej powierzchni, odnotowały w zeszłym roku rekordowe wyniki, dzięki oddaniu do użytku dużych projektów regionalnych.

[ramka][srodtytul]Katarzyna Michnikowska,starszy analityk z działu doradztwa Cushman & Wakefield w Polsce[/srodtytul]

– W końcu czerwca 2008 r. w budowie było w Polsce ok. 1 mln mkw. powierzchni centrów handlowych, z tego aż 62 proc. w mniejszych ośrodkach miejskich. Plany deweloperów do 2010 r. obejmują dodatkowe 1,5 mln mkw. powierzchni centrów handlowych, zlokalizowanych głównie w miastach średniej i małej wielkości. Wybrane projekty planowane do realizacji obejmują: Galeria Ostrovia w Ostrowie Wielkopolskim, Galeria Sanowa w Przemyślu, Galeria Słoneczna w Radomiu, Forum w Bytomiu. Z projektów przygotowywanych do realizacji w dużych aglomeracjach warto wymienić: Serenada w Krakowie, Młode Miasto w Gdańsku i w Łodzi centrum handlowe Port Łódź wraz ze sklepem Ikea.[/ramka]

Z raportu firmy Cushman & Wakefield (C&W) wynika, że to w Rosji i na Ukrainie zasoby powierzchni w centrach handlowych w ciągu 18 miesięcy zwiększą się ponad dwukrotnie, a w Bułgarii mają wzrosnąć o 400 procent.

– Do końca 2008 r. przybędzie 15 milionów mkw. powierzchni handlowej w nowo otwartych centrach handlowych w Europie – policzyli analitycy C&W. To najwyższa liczba od 1965 r., kiedy to firma rozpoczęła badania dotyczące rozwoju centrów handlowych w Europie. 15 milionów mkw. stanowi szesnastokrotność powierzchni największego planowanego centrum handlowego na świecie Mall of Arabia, w Dubaju.

Pozostało 82% artykułu
Nieruchomości
Elastyczne biura w kamienicy przy Poznańskiej
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Flare na Grzybowskiej. Luksusowy apartamentowiec wchodzi na rynek
Nieruchomości
Biurowiec The Form otwarty na najemców
Nieruchomości
Develia sprzedała grunt przy Kolejowej we Wrocławiu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań