Reklama

Zaczyna się gorączka studencka

Na rynku najmu mieszkań coraz trudniej o okazję. Działa zasada: kto pierwszy, ten lepszy.

Publikacja: 18.08.2015 09:41

Zaczyna się gorączka studencka

Foto: Fotorzepa/Jakub Ostałowski

- Sierpień to ostatni dzwonek dla studentów poszukujących atrakcyjnej oferty najmu mieszkania, czyli lokalu o przyzwoitym standardzie, w dobrej lokalizacji i w dobrej cenie - zwraca uwagę Marcin Drogomirecki, analityk portalu nieruchomości Morizon.pl. - Z każdym dniem rośnie bowiem liczba zainteresowanych najmem klientów, podczas gdy nowych ofert przybywa stosunkowo niewiele.

Z analizy serwisu Morizon.pl wynika, że zdecydowana większość mieszkań, które zostały zwolnione wraz z końcem roku akademickiego jest na rynku od czerwca. - I coraz szybciej z niego znikają. Cykl koniunktury na polskim rynku najmu mieszkań jest ściśle związany z kalendarzem akademickim. Największy wysyp ofert przypada na czerwiec - mówi Marcin Drogomirecki. - Cechą wynajmów studenckich jest bowiem to, że umowy są często zawierane nie na rok, a jedynie na dziesięć miesięcy. Wygasają w czerwcu. Właściciele zwalnianych wówczas mieszkań natychmiast wprowadzają je na rynek z nadzieją, że szybko znajdą nowych najemców i nie stracą przychodów za dwa letnie miesiące - tłumaczy.

I dodaje, że kulminacja popytu na rynku najmu przypada na przełom sierpnia i września. - To czas studenckich powrotów z wakacji. Oznacza to, że myśląc o wynajęciu atrakcyjnego mieszkania za rozsądną cenę, najlepiej podjąć poszukiwania i zakończyć je podpisaniem umowy najpóźniej do końca sierpnia - mówi Marcin Drogomirecki. - Z początkiem września zacznie się tzw. gorączka na rynku najmu. Wysypu nowych ofert nie będzie, a już wystawione lokale będą szybko znikać. Upolowanie okazji, choć nadal możliwe, stanie się znacznie trudniejsze. Spóźnieni klienci będą zwracać mniejszą uwagę na lokalizację i standard, a większą na cenę i swoje - lub rodziców - możliwości finansowe - podkreśla analityk.

Dodaje, że telefony właścicieli najciekawszych, czyli najatrakcyjniejszych cenowo lokali zaraz po opublikowaniu ogłoszenia rozgrzewać się będą do czerwoności. - Zapoznani już z realiami rynku klienci, którzy doświadczyli znaczenia przysłowia kto pierwszy, ten lepszy, będą się ścigać o to, kto szybciej obejrzy mieszkanie i zadeklaruje właścicielowi chęć zamieszkania w nim. Dlatego, aby uniknąć takiej rywalizacji, lepiej już teraz, mimo upałów, poświęcić czas na spokojne znalezienie odpowiedniego dachu nad głową - radzi analityk.

A jaki to ma być dach? Z analizy przeprowadzonej przez serwis Morizon.pl wynika, że największym zainteresowaniem najemców cieszą się mieszkania dwupokojowe. Takich lokali poszukuje ponad 45 proc. klientów. -Dużo mniejszy jest popyt na kawalerki i mieszkania trzypokojowe - szuka ich odpowiednio 25,6 i 23 proc. klientów.- Niewielką popularnością wśród najemców cieszą się mieszkania duże. Czterech pokoi szuka średnio co dwudziesty klient, a pięciu lub więcej - zaledwie co setny - podaje analityk.

Reklama
Reklama

Z danych serwisu Morizon.pl wynika, że na krajowym rynku dostępnych jest obecnie ponad 50 tys. ofert mieszkań na wynajem długoterminowy. Największa podaż jest w Warszawie. W stolicy na klientów czeka łącznie ponad 25 tys. ofert, a średnia stawka za najem wynosi 51 zł za metr mieszkania miesięcznie.

W Krakowie na najemców czeka prawie 7 tys. mieszkań (średni czynsz to 37 zł za mkw. miesięcznie). We Wrocławiu stawka najmu to średnio 40 zł za mkw., w Poznaniu - 31 zł. W tych miastach jest po ok. 2 tys. ofert, a w Gdańsku (38 zł za mkw. miesięcznie) ponad - 1 tys. mieszkań.

Badanie zostało przeprowadzone na próbie 5600 użytkowników, którzy w dniach 12 lipca - 12 sierpnia br. poszukiwali w serwisie Morizon.pl ofert wynajmu mieszkań.

Nieruchomości
PRS. Pierwsze certyfikaty dla Resi4Rent
Nieruchomości
Deweloperzy i długo, długo nic. Kto i gdzie buduje mieszkania w Polsce?
Nieruchomości
Ceny mieszkań nie rosną, ale część klientów wciąż odkłada zakupy
Nieruchomości
Na rynku mieszkań bez upałów
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama