Reklama

Ekspansja zacznie się w Czechach

Szukamy ziemi pod pierwszy zagraniczny projekt, Polska wciąż daje duży potencjał wzrostu – mówi Tomasz Lubowiecki, założyciel i prezes magazynowego dewelopera 7R.

Aktualizacja: 04.02.2021 20:35 Publikacja: 04.02.2021 20:13

Ekspansja zacznie się w Czechach

Foto: materiały prasowe

W grudniu i styczniu informowaliście o pozyskaniu na wysokie stanowiska menedżerskie zagranicznych specjalistów związanych m.in. z funduszem Amstar. Celem jest ekspansja zagraniczna – jak wyglądają plany?

Na polskim rynku działamy od 2009 r., staliśmy się rozpoznawalnym, ogólnokrajowym graczem. Myśl o inwestycjach poza Polską kiełkowała już wcześniej, postanowiliśmy w tym roku zacząć ją realizować.

Naturalnym kierunkiem są kraje naszego regionu Europy traktowane przez inwestorów jak geograficzno–biznesowy koszyk. Z jednej strony chcemy zwiększać skalę i dywersyfikować rynki, z drugiej wielu naszych klientów prowadzących działalność w Polsce jest lub zamierza być obecnych w centralnej Europie – podążamy zatem za potrzebami najemców.

Jesteśmy na samym początku drogi, w pierwszej kolejności stawiamy na Czechy, gdzie rezyduje Chris Zeuner, wspomniany w pytaniu ekspert z bogatym doświadczeniem, którego powołaliśmy do zarządu. To będzie rok rozruchu, rozpoczynamy poszukiwania terenów, myślę, że w przyszłym roku będziemy oddawać pierwszy czeski magazyn.

Polski rynek jest rozgrzany, zasoby przekroczyły 20 mln mkw., agenci mówią o rekordowym popycie, a inwestorzy pierwszy raz w historii rynku ulokowali więcej w magazyny niż biura. Magazyny mają jeszcze tak znaczący potencjał wzrostu?

Reklama
Reklama

Polski rynek wciąż stwarza możliwości. W 2020 r. ustanowiliśmy rekord, podpisując umowy najmu ponad 400 tys. mkw. Rośniemy w tempie około 30 proc. rocznie i jestem przekonany, że ta tendencja zostanie utrzymana. Ekspansja zagraniczna ma być uzupełnieniem naszej działalności.

Magazyny rosną m.in. na fali rozwoju e-commerce, bo pandemia mocno uderzyła w tradycyjny handel. Jak trwałe jest to paliwo?

Pandemia się skończy, ale nie zatrzyma to już rozpoczętych trendów. E-commerce zadomowił się na dobre, ale żeby ten sposób handlowania był sprawniejszy, żeby dostawy były realizowane szybciej, potrzebny jest rozwój infrastruktury: zarówno dużych centrów logistycznych, jak i obiektów „ostatniej mili".

Magazyny to nie tylko e-commerce, nowe powierzchnie są potrzebne firmom handlowym i produkcyjnych tworzącym większe zapasy, by zabezpieczyć łańcuchy dostaw i uniknąć problemów, jakie pojawiły się na początku pandemii.

Od 2009 r. oddaliście w Polsce 740 tys. mkw. magazynów, a w realizacji i przygotowaniu są projekty na ponad 1,6 mln mkw.

W realizacji mamy teraz ponad 0,5 mln mkw., przewiduję, że oddamy w tym roku 600–700 tys. mkw. – perspektywa zbudowania w rok tyle, ile przez dekadę, pokazuje, jak mocny mamy rynek w tych wyjątkowych czasach. Jesteśmy gotowi na więcej, mamy potencjał i zabezpieczone grunty z pozwoleniami na budowę – efekt będzie zależał od popytu.

W grudniu i styczniu informowaliście o pozyskaniu na wysokie stanowiska menedżerskie zagranicznych specjalistów związanych m.in. z funduszem Amstar. Celem jest ekspansja zagraniczna – jak wyglądają plany?

Na polskim rynku działamy od 2009 r., staliśmy się rozpoznawalnym, ogólnokrajowym graczem. Myśl o inwestycjach poza Polską kiełkowała już wcześniej, postanowiliśmy w tym roku zacząć ją realizować.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, dla pary, dla rodziny. To dobry czas na szukanie lokalu?
Nieruchomości
Popyt na biura nakręcają renegocjacje umów
Nieruchomości
Trójmiasto zdominowało rynek mieszkań premium. Ta część rynku też nie ma lekko
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama