W jakim kurorcie zainwestować

Mniej osób kupuje mieszkanie w kurorcie, by samemu w nim wypoczywać. Coraz więcej chce zarabiać na jego najmie. Jaki jest zysk?

Publikacja: 06.02.2013 02:14

Projekt Baltic Cliff w Niechorzu

Projekt Baltic Cliff w Niechorzu

Foto: InwestycjewKurortach.pl

– Rynek nieruchomości w kurortach rządzi się innymi prawami niż typowa mieszkaniówka w miastach. Lokale nad morzem czy w górach kupowane są zwykle przez klientów dość zamożnych i jak każde dobra luksusowe, także rynek  tzw. second home w okresie spowolnienia ma się całkiem nieźle – przekonuje Grzegorz Kosiura, dyrektor portalu InwestycjewKurortach.pl.

Przyznaje jednak, że apartamenty nie znajdują nabywców tak szybko jak kilka lat temu. – Ale są projekty, w których lokale sprzedały się w znacznej części na etapie budowy. Mniej osób kupuje je, by samemu wypoczywać, a coraz więcej, by zarabiać na najmie – mówi Grzegorz Kosiura.

Rynek apartamentów wakacyjnych rozwija się i nad morzem, i w górach, i na Mazurach. Zdaniem ekspertów nie ma jednego kierunku, który wybierają inwestorzy.

– Ubiegły rok zaliczamy do udanych – przyznaje Jan Wróblewski z zarządu spółki Zdrojowa Invest. Ten jeden z najaktywniejszych inwestorów na rynku apartamentów wakacyjnych zamknął 2012 rok  z kilkoma niesprzedanymi lokalami w trzech funkcjonujących condohotelach w Kołobrzegu. Z początkiem roku firma rozpoczęła budowę kolejnego projektu Boulevard Ustronie Morskie. Tu właścicieli znalazła już niemal połowa z 48 apartamentów. W górach, w Cristal Resort Szklarska Poręba, który został otwarty w grudniu 2012 r., zostało sprzedanych ponad 80 proc. z 61 apartamentów.

Dobrymi wynikami chwali się też firma, która z końcem roku oddała do użytku apartamentowiec w Szklarskiej Porębie. – Sprzedaż rozpoczęliśmy w czerwcu ub.r., a na koniec listopada mieliśmy klientów na prawie wszystkie z 45 apartamentów – informuje Marcin Dumania, prezes Sun & Snow.

W ub.r. sprzedaż jednej z inwestycji zakończyła również firma Condohotels Group. W Platinum Aqua Fun & Events w Ostródzie deweloper znalazł chętnych na 50 pokoi i 6 apartamentów. Firma rozpoczęła sprzedaż w kolejnym obiekcie.

Z liczby sprzedanych w ub.r. lokali zadowolona jest też spółka Kristensen Group. – Nabywców znalazło 31 apartamentów – mówi Jacek Twardowski, dyrektor zarządzający Kristensen Group. Deweloper sprzedawał je głównie w Karpaczu. Chce tam ruszyć z budową kolejnych 24 lokali na osiedlu Apartamenty pod Śnieżką. Ceny mieszkań wykończonych pod klucz mają wynosić ok. 6,5 tys. zł za mkw.

Z kolei w Zakopanem powstaje condohotel Nosalowy Dwór. – Oficjalna sprzedaż ruszyła w grudniu ub.r., a właścicieli znalazło już 30 proc. apartamentów –  podaje Aleksander Kupcewicz, wiceprezes spółki Nosalowy Dwór.

Za inwestycje mieszkaniowe typu „wypoczywaj i zarabiaj" biorą się kolejne firmy. Czy na apartamenty wypoczynkowe będą chętni? Zdaniem deweloperów rentowność apartamentu ok. 6-8 proc. w skali roku jest atrakcyjna w stosunku do lokat. Grzegorz Kosiura dodaje jednak, że problemem nie jest brak popytu, ale standardów na rynku.

– Obserwujemy wysyp nieruchomości sprzedawanych w ramach ofert w „wypoczywaj i zarabiaj". W części przypadków gwarancje zysków są jedynie hasłem reklamowym, które ma przyciągnąć klienta. Nie wszyscy deweloperzy, będą potrafili sobie poradzić ze sprawnym wynajmem apartamentów, a co za tym idzie gwarancją wypłat, jakie dziś zapewniają – ostrzega Grzegorz Kosiura.

 

– Rynek nieruchomości w kurortach rządzi się innymi prawami niż typowa mieszkaniówka w miastach. Lokale nad morzem czy w górach kupowane są zwykle przez klientów dość zamożnych i jak każde dobra luksusowe, także rynek  tzw. second home w okresie spowolnienia ma się całkiem nieźle – przekonuje Grzegorz Kosiura, dyrektor portalu InwestycjewKurortach.pl.

Przyznaje jednak, że apartamenty nie znajdują nabywców tak szybko jak kilka lat temu. – Ale są projekty, w których lokale sprzedały się w znacznej części na etapie budowy. Mniej osób kupuje je, by samemu wypoczywać, a coraz więcej, by zarabiać na najmie – mówi Grzegorz Kosiura.

Nieruchomości
Mieszkania ochronią majątek?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Nieruchomości
AFI: do końca roku nasz polski portfel PRS będzie liczyć 2,2 tys. mieszkań
Nieruchomości
Pokój i spokój. Nowa hotelowa inwestycja w Gdańsku
Nieruchomości
Renters, czyli dopalacz deweloperski. Korzyści dla firm ze współpracy z liderem najmu
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Nieruchomości
Sklep na nowym osiedlu do portfela inwestora
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont