Może się okazać, że na najmniejsze tzw. kompaktowe mieszkania (np. minikawalerki czy dwa pokoje na 40 metrach) będzie coraz mniej chętnych. Wśród osób deklarujących kupno lokalu przeważają bowiem te w wieku 31–40 lat (36 proc. ankietowanych). Z kolei 14 proc. chcących kupić mieszkanie ma 41–50 lat, natomiast aż 20 proc. stanowią inwestorzy, którzy ukończyli 50 lat. Ich nie interesują mieszkaniowe „kompakty". Tylko 30 procent to najmłodsza wiekowo grupa kupujących – czyli do 30 lat – wynika z badań serwisu Domiporta.pl i agencji Metrohouse & Partnerzy.
Ciekawe jest to, że aż 29 proc. ankietowanych deklaruje, iż mieszkanie kupi w całości za gotówkę. To oznacza, że musi posiadać już jakiś majątek, oszczędności, a najczęściej inną nieruchomość, którą zamierza spieniężyć, by zainwestować w nowe lokum.Takim zapleczem nie mogą się raczej wykazać 20–30-latkowie, tuż po studiach, na początku kariery zawodowej.
Trudniejszy start
– Wyniki tych badań są zgodne z danymi zarówno GUS, jak i Eurostatu. Aż 44,4 proc. Polaków w wieku od 25 do 34 lat wciąż mieszka z rodzicami. Wątpliwym pocieszeniem może być fakt, że są kraje, gdzie sytuacja wygląda jeszcze gorzej, jak np. na Słowacji, w Bułgarii, na Malcie, w Portugalii czy Grecji – komentuje Jarosław Jędrzyński, analityk rynku nieruchomości portalu RynekPierwotny.com.
Jego zdaniem młodzi Polacy, czyli do 30 roku życia, nie stanowią większości kupujących czy nawet poszukujących mieszkań, bo mają największe kłopoty ze stałą pracą lub w ogóle za znalezieniem zatrudnienia, tzw. umowami śmieciowymi oraz mocno zaniżoną zdolnością kredytową, wynikającą z bardzo niskich zarobków i wciąż zbyt wysokich cen mieszkań. – Młodzi nie są dla banków wiarygodnymi i pożądanymi kandydatami na dłużników hipotecznych – podkreśla Jarosław Jędrzyński. – Natomiast ludzie w wieku 31–40 lat to osoby z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym, o ustabilizowanej sytuacji życiowej, często już posiadacze mieszkań, które teraz planują wymienić na większe. Dlatego stanowią statystyczną większość poszukujących lokali.
Według danych redNet Consulting i Tabelaofert.pl, klienci w wieku 31–40 lat to znacząca grupa poszukujących mieszkania: w Warszawie – 28,6 proc., w Krakowie – 20,7 proc., a w Łodzi – 30,7 proc.