Według najnowszych szacunków sprzedaż online w 2020 r. mogła osiągnąć ok. 83 mld zł (raport PwC). Inne analizy (Unity Group, Izba Gospodarki Elektronicznej) sugerują, że w ub.r. obroty e-handlu w Polsce przekroczyły 100 mld zł, co oznacza 60-proc. wzrost – podaje BNP Paribas Real Estate Poland w najnowszym raporcie.
Nowy klient
– Tak wysoką dynamikę rozwoju odnotowywano w Polsce dekadę temu, kiedy handel online dopiero wkraczał w fazę szybkiego wzrostu. Według najbardziej optymistycznych prognoz w 2026 r. wartość sektora e-commerce w Polsce może osiągnąć nawet ok. 160 mld zł – mówi Patrycja Dzikowska, współautorka raportu. – Tym samym udział
e-zakupów w wartości sprzedaży detalicznej dóbr konsumenckich może osiągnąć poziom nawet 12–15 proc.
W 2020 r. było to 5 proc. Małgorzata Fibakiewicz, dyrektor działu Business Intelligence w BNP Paribas Real Estate Poland, zauważa, że z odsetkiem kupujących przez internet wynoszącym w 2020 r. (według Eurostatu) 61 proc. Polska plasuje się nieznacznie poniżej średniej i dla Unii Europejskiej (64 proc.), i dla strefy euro (65 proc.). – Dystans dzielący Polskę od bardziej rozwiniętych rynków, wynoszący w 2020 r. ok. 25–30 pkt proc., w ostatnich pięciu latach był szybko nadrabiany, a dzisiejsze przyspieszenie zmian zwyczajów konsumenckich nasili tę tendencję – ocenia.
Nie pozostanie to bez wpływu na rynek nieruchomości. Z badań Mobile Institute i Izby Gospodarki Elektronicznej, które przytacza BNP Paribas Real Estate Poland, wynika, że 28 proc. e-konsumentów po ustaniu pandemii dopuszcza możliwość robienia zakupów wyłącznie w sieci (stanowią jedną piątą polskich internautów). Aż 74 proc. osób, które e-zakupów dokonują najczęściej, wyobraża sobie ich ograniczenie tylko do online.