Według analityków firmy Savills w tym roku w Polsce podaż parków handlowych zwiększy się o ok. 95 tys. mkw. – Stanowią one około 17 proc. nowej powierzchni handlowej oddawanej do użytku w 2015 r. Ich udział rośnie głównie dzięki realizacji małych obiektów powstających przede wszystkim w mniejszych miastach. Natomiast w dużych ośrodkach parki handlowe powstają najczęściej w okolicy nowych i wielkich osiedli mieszkaniowych – opowiada Wioleta Wojtczak, starszy konsultant w dziale badań i doradztwa Savills.
Jak prognozują przedstawiciele Colliers International, roczny poziom nowej podaży parków handlowych pozostanie stabilny. Według ich przewidywań co roku oferta obiektów tego typu będzie się powiększać w Polsce o ok. 50–100 tys. mkw.
– Deweloperzy będą stawiać głównie niewielkie parki, mające do 10 tys. mkw., lub rozbudowywać już istniejące obiekty – opowiada Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w dziale doradztwa i badań rynku w Colliers International.
Stabilny wzrost
Analitycy wyróżniają dwa typy parków handlowych: obiekty złożone głównie z wielkopowierzchniowych sklepów, które powstają zwykle w miastach powyżej 150 tys. mieszkańców, oraz convenience centre. Te ostatnie to niewielkie budynki do 10 tys. mkw., oferujące supermarket lub dyskont, często też sklep sportowy, obuwniczy, drogerię czy sklep ze sprzętem elektronicznym. Budowane są w miejscowościach liczących 20–50 tys. mieszkańców.
– Rozwój tych pierwszych jest zdecydowanie mniej dynamiczny niż jeszcze kilka lat temu. Z kolei małe parki handlowe to bardzo rozwojowy segment, m.in. ze względu na powstawanie czy rozbudowę nowych dzielnic mieszkaniowych, zarówno w dużych, jak i mniejszych miastach – zaznacza Wioleta Wojtczak.