Obowiązujące od 13 sierpnia 2009 r. przepisy nowej ustawy o praktykach absolwenckich (DzU nr 127, poz. 1052) regulują zasady odbywania praktyk przez osoby, które ukończyły gimnazjum, jednak nie starsze jak 30-letnie. Takie zatrudnienie nie może przekroczyć trzech miesięcy w jednej firmie.
Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby po zakończeniu takiej umowy praktykant, który się sprawdził, został zatrudniony na podstawie umowy na okres próbny czy na czas określony. Przepisy przewidują bowiem wyraźnie, że kolejna umowa zawarta z tą samą osobą nie może być już traktowana jako praktyka absolwencka.
Praktyki nie mogą dotyczyć pracy szczególnie niebezpiecznej, czyli np. pracy na wysokości czy z wykorzystaniem niebezpiecznych materiałów chemicznych.
W przypadku gdy praktyka jest nieodpłatna, wówczas umowa z absolwentem może zostać rozwiązana w każdym czasie (na piśmie). Jeśli zaś praktyka jest odpłatna, umowa może zostać rozwiązana na piśmie z zachowaniem siedmiodniowego terminu wypowiedzenia.
Podmiot przyjmujący na praktykę ma zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki podczas jej odbywania, a po jej zakończeniu, na wniosek praktykanta, jest obowiązany wystawić na piśmie zaświadczenie o rodzaju wykonywanej pracy i umiejętnościach nabytych w tym czasie.