W ubiegłym roku trzem największym platformom cyfrowych: Cyfrowemu Polsatowi, Cyfrze+ i platformie „n", mogło przybyć ok. 5 proc. abonentów netto (po odjęciu rezygnacji). Ale tempo przyłączeń nowych klientów wyhamowuje i w przyszłym roku spadnie już o ponad połowę – wynika z uśrednionych szacunków analityków giełdowych, z którymi rozmawiała „Rz".
I tak według uśrednionych szacunków trzech domów maklerskich (Ipopema Securities, IDM SA i UniCredit CAiB), na koniec 2011 roku Cyfrowy Polsat miał 3,59 mln klientów (przy 3,43 na koniec 2010 r.), a platforma „n": 903 tys. (przy ok. 800 tys. rok wcześniej). Cyfra+, co sama prognozowała, zwiększyła liczbę abonentów z 1,55 mln do 1,6 mln, łącznie platformy satelitarne na koniec ub. roku miały więc 6,1 mln abonentów, a kablowe i IPTV5,5 mln.
6,1 miliona to szacunkowa liczba klientów platform satelitarnych w Polsce na koniec 2011 roku
Zyski większe dzięki nowym usługom
Zdaniem ekspertów, wielkimi krokami zbliża się zapowiadane od dawna nasycenie całego rynku płatnej telewizji. Uśrednione szacunki ekspertów mówią o 11,6 mln jej klientów w Polsce w 2011 roku, przy czym rynek telewizji kablowych raczej nie rósł. – W 2012 r. roku liczba abonentów wzrośnie do 11,87 mln, a w 2013 roku wyniesie ok. 12 mln. Ale w 2013 roku rynek będzie już stabilny. Tym bardziej że wtedy naziemna cyfrowa telewizja, jeśli faktycznie uda się ją wprowadzić do połowy 2013 roku, zastąpi analogową. Rósł będzie natomiast średni przychód na abonenta platform cyfrowych, dzięki dokładaniu do oferty nowych usług i funkcjonalności – uważa Przemysław Sawala-Uryasz, analityk UniCredit CAiB.
Na pierwszej wspólnej konferencji planujące fuzję platformy Cyfra+ i „n" zapowiedziały, że w trzy lata od startu połączonej platformy (co może nastąpić pod koniec tego roku) chcą mieć łącznie 3 mln klientów. Obecnie mają ich ok. 2,5 mln. Zdaniem analityków ich założenia są bardzo optymistyczne. – Już obecne nasycenie na rynku zakładam na poziomie 80 proc. (czyli 11,5 mln klientów), a potencjał całego rynku płatnej telewizji oceniam na 0,5 mln klientów możliwych do zdobycia w 2012 i 2013 r. – zauważa Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities.