Alibaba nie chce Yahoo

Zarząd grupy Alibaba, chińskiego giganta IT, który kontroluje największy portal handlowy, ogłosił decyzję o emisji dodatkowego pakietu akcji i jednocześnie odciął się od spekulacji na temat planów wykupienia przez grupę portalu Yahoo

Publikacja: 23.02.2012 13:05

Alibaba nie chce Yahoo

Foto: Bloomberg

Według Naczelnego Dyrektora i założyciela grupy Alibaba, Ma Yun, emisja nowych akcji wpłynie na umocnienie pozycji portalu na rynku (wzrost udziału w rynku, zwiększenie spodziewanych zysków i podwyższenie cen akcji).

Pozyskanie nowego kapitału będzie również miało korzystny wpływ na użytkowników portalu, dając im szerszy dostęp do rynku handlowego i poczucie stabilizacji w długiej perspektywie czasowej. Jednocześnie dodał, że przedsiębiorstwo jest znakomicie przygotowane do prywatyzacji i emisja akcji może nastąpić w bardzo krótkim czasie.

Według oświadczenia dyrektora Ma, obecnie grupa jest właścicielem 73,5 proc. akcji, a cena jednej akcji wynosi około 1,7 dolara i licząc do 9 lutego 2012 r. w ciągu ostatnich 60 dni wartość rynku obrotu akcjami firmy wzrosła o ponad 60 proc.

Po emisji kolejnego pakietu akcji wartość kapitału Alibaby wzrośnie do około 28,12 mld dolarów, co stanowi ponad 30 proc. przyrost w porównaniu z rokiem 2007, kiedy wartość firmy oceniano na 17,88 mld dolarów. Głównym nabywcą mają być publiczne fundusze inwestycyjni oraz prywatni inwestorzy niezależni.

Specjaliści oceniają, że jest to przygotowanie do przejęcia giganta amerykańskiego Yahoo, chociaż w publicznym oświadczeniu dyrektor Ma zdecydowanie temu zaprzeczył. Zdaniem fachowców akcje Alibaby w długim przedziale czasowym będą miały tendencję wzrostową. Obecna emisja jest próbą podniesienia kapitału i rangi firmy na rynku NASDAQ, gdzie nadal jej akcje są oceniane poniżej rzeczywistej wartości.

Wejście Alibaby w 2007 na giełdę Hang Seng nie wywołało spodziewanej reakcji rynku papierów wartościowych. We wrześniu 2009 uruchomiono duży kapitał spekulacyjny i obroty akcjami firmy osiągnęły poziom około 693 mln dolarów. Nie przyniosło to wielkiego efektu i wartość pojedynczej akcji osiągnęła poziom 1.17 dolara.

W ciągu ostatnich 5 lat indeks giełdowy Hang Seng wyraźnie spadł i oscyluje w granicach 10 000. W porównaniu z nim dobrze trzymają się akcje Alibaby, których wartość w ostatnim roku wzrosła o 15,5 proc., osiągając obroty 1,08 mld dolarów. W tym czasie czysty zysk firmy wzrósł o 16,6 proc. i wyniósł 289 mln dolarów. Zdaniem specjalistów obecna emisja akcji jest próbą podniesienia rangi przedsiębiorstwa, które ma bardzo dobre wyniki finansowe.

W ostatnich latach grupa Alibaba dwukrotnie zdecydowała się na wypłacenie dywidend o łącznej wartości około 290 mln dolarów. Pierwszą wypłacono w 2009 na pamiątkę 10 rocznicy powstania firmy w wysokości około 140 mln dolarów, a drugą w 2010 o łącznej wartości 150 mln dolarów.

Według Naczelnego Dyrektora i założyciela grupy Alibaba, Ma Yun, emisja nowych akcji wpłynie na umocnienie pozycji portalu na rynku (wzrost udziału w rynku, zwiększenie spodziewanych zysków i podwyższenie cen akcji).

Pozyskanie nowego kapitału będzie również miało korzystny wpływ na użytkowników portalu, dając im szerszy dostęp do rynku handlowego i poczucie stabilizacji w długiej perspektywie czasowej. Jednocześnie dodał, że przedsiębiorstwo jest znakomicie przygotowane do prywatyzacji i emisja akcji może nastąpić w bardzo krótkim czasie.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie