O 40 proc. wzroście sprzedaży mogą tylko pomarzyć producenci wielu innych urządzeń. Tymczasem IDC podaje, że to dane „nieco poniżej oczekiwań". Niedawne prognozy Display Search na ten rok i przyszłe lata zostały obniżone z uwagi na przeszacowane wcześniej oczekiwania dotyczące sprzedaży tzw. white box tablets, czyli tańszych elektronicznych tabliczek produkowanych w Azji (głównie w Chinach).

Słabo wypadł trzeci kwartał w Apple, bo, choć wciąż prowadzi na tabletowym rynku, gigant nie zaprezentował w tym okresie żadnego nowego modelu iPada. Sprzedaż iPadów spadła w związku z tym w trzecim kwartale w porównaniu  drugim o 3,4 proc. do 14,1 mln sztuk, a udział Appla w tabletowym rynku skurczył się do najniższego w historii (29,6 proc.). W porównaniu z sytuacją sprzed roku Apple odnotował śladowy, mniejszy niż 1-procentowy wzrost sprzedaży. Jak podaje IDC, jest to ewidentnie skutek decyzji o przeniesieniu premier nowych elektronicznych tabliczek na ostatnią część roku. W czwartym kwartale sytuacja może się poprawić na korzyść firmy, która 1 listopada wprowadziła na rynek iPada Air oraz odświeżonego iPada mini.

Drugą pozycję zajmował pod względem sprzedaży koreański Samsung z 9,7 mln sprzedanych urządzeń (20,4 proc. rynku). Kolejne były Asus: 3,5 mln sprzedanych urządzeń (7,4 proc. udziałów w rynku), Lenovo: 2,3 mln (4,8 proc.) oraz Acer: 1,2 mln (2,5 proc. rynku). -

- Tablety typu white box wciąż stanowią znaczną część trafiających na rynek urządzeń operujących w systemie Android. Te tańsze urządzenia udostępniają tablety szerszej grupie odbiorców, choć wiele korzysta z niskobudżetowych części i niezatwierdzonych przez Google wersji Androida, co może skutkować mało satysfakcjonującymi dla klienta doświadczeniami – komentuje w raporcie Tom Mainelli, dyrektor ds. badań w dziale tabletów w IDC.

W odróżnieniu od tanich urządzeń, Apple potwierdził premierowymi modelami, że nie zamierza przenosić swoich tabletów na niższe cenowe półki. Ceny dwóch modeli iPada z ekranem o przekątnej 7,9 cala wprowadzone na rynek w listopadzie zaczynają się od 299 dol. i 399 dol., a tych o przekątnych 9,7 cala: od 399 dol. i 499 dol. – Warto odnotować, że nie tylko Apple zdecydował się na taką strategię. Także Google i Amazon podniosły ceny swoich nowych 7-calowych tabletów ze 199 dol. do 299 dol., by móc pokryć wyższe koszty ich produkcji wynikające z wyposażenia urządzeń w ekrany o wysokiej rozdzielczości i lepsze procesory – komentuje Jitesh Ubrani z IDC.